SPDRA_VZSO Specialisation - Broad Scientific Foundation - Physical Handicaps

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to widen student´s knowledge about intervention in individuals with physical impairment and to acquire special diagnostics and supportive methods of work. Furthermore, to understand the system of provided care from early age till adulthood. To be able to combine knowledge from other fields - education of individuals with mental/visual impairment, speech disorders and medical areas (neurology, physiotherapy, orthopedics, psychiatry, ENT, phoniatrics, ophthalmology).
Osnova
  • Basic syllabus: Development of society attitude to physically impaired individuals. Characterization of individuals with physical impairment. Social dimension of physical impairment. Educational system for individuals with physical impairment, inclusion in the Czech republic. Physical impairment in life phases. Special pedagogical diagnostics in individuals with physical impairment. Therapy in special education care (therapeutic rehabilitation in central motoneuron disorder, ergotherapy, concept of basal stimulation, hippotherapy etc.). Specialized syllabus: Characteristics of youth with chronical illness (epilepsy, alergy, asthma) and their influence on education of children and youth, their profession and quality of life. Cerebral palsy, etiology, characteristics, forms. Cerebral palsy as combined disability, characteristics (motion impairment with associated mental disability, epilepsy, sensory impairment, communication abilities). Brain injuries from medical and pedagogical point of view. Degenerative muscular disorders, Duchenn progresive muscular dystropyhy.
Literatura
    povinná literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014, s. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 s. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Paradigma somatopedie. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 139 s. Pedagogická literatura. ISBN 80-210-1953-0. info
    doporučená literatura
  • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. Říčan, P., Krejčířová, D. (1997) Dětská klinická psychologie. Praha: Grada-Avicenum. Říčan, P., Vágnerová, M. (1991) Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum. Šlapal, R. (1996)
Výukové metody
Self study, seminar thesis
Metody hodnocení
Process of seminar thesis in the lenght of 10 - 15 pages concerning course syllabus topics - one from basic and one from specialized syllabus. The course will be taught in 2 semesters.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím doplněna.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.