PdF:SZ6135 Klimatické vzdělávání - Informace o předmětu
SZ6135 Klimatické vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/1/1. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (cvičící)
Mgr. Veronika Kotašková, Ph.D. (cvičící)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící)
Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta (20,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta (10,00 %) - Rozvrh
- Pá 19. 9. 9:00–16:50 F10 učebna, So 20. 9. 9:00–15:50 F10 učebna, Pá 3. 10. 8:00–13:50 D11 učebna, Pá 24. 10. 8:00–13:50 B14 učebna, 8:00–13:50 B44 učebna, 8:00–13:50 B40 učebna
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 25/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 24 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený pohled na problematiku klimatického vzdělávání a jeho implementaci do výuky předmětů na 2. stupni základní školy s využitím mezipředmětových vztahů.
V rámci kurzu si klademe za cíl rozvíjet:
: 1. Vědomosti:
a) Studenti budou rozumět základním principům klimatické změny, včetně faktorů ovlivňujících její vývoj a dopadů na životní prostředí a společnost.
b) Studenti se seznámí s pojetími klimatické změny z hlediska různých oborů (přírodních, sociálních a humanitních věd) a s jejich specifickým přístupem ke klimatickému vzdělávání, ale také s etickými, estetickými a kulturními aspekty tématu (např.: „klimatická spravedlnost“, antropocentrismus, globalizace).
c) Studenti získají komplexní přehled o výukových formách a metodách vhodných k realizaci klimatického vzdělávání.
2. Dovednosti:
a) Studenti se naučí efektivně komunikovat a prezentovat témata klimatické změny různými pedagogickými metodami a prostředky se zohledněním psychologických rizik komunikace daného tématu (environmentální žal, traumatizace).
b) Studenti aplikují vhodné pedagogické přístupy pro motivaci a zapojení žáků do výuky o klimatické změně.
3. Postoje:
a) Studenti budou mít pozitivní postoj k environmentálním otázkám a budou cítit odpovědnost za ochranu životního prostředí.
b) Studenti budou schopni reflektovat vlastní spotřebitelské a životní návyky v kontextu klimatické změny.
c) Studenti budou motivováni k realizaci environmentálního vzdělávání v rámci své budoucí pedagogické praxe a k vlastnímu celoživotnímu sebevzdělávání o klimatické změně. - Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu student:
- transformuje vybrané obsahy klimatické vědy do učiva ZŠ s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikuje problémové oblasti učiva, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřuje prekoncepce, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohledňuje ve vlastní výuce
- kriticky posuzuje a vhodně využívá dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, animace, videa atd.) spojené s výukou tématu klimatické změny
- využívá didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné a vhodné pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů souvisejících s tématem klimatické změny
- volí vhodné příklady a heuristické postupy
- ve své výuce dodržuje didaktické zásady
- spolupracuje s učitelI jiných předmětů na přípravě a realizaci klimatického vzdělávání; rozlišuje mezi antropocentrickým, biocentrickým a ekocentrickým nazíráním na vztah člověk a přírody - Osnova
- 1. Klimatické vzdělávání a jeho mezipředmětové pojetí
- 2. Cíle klimatického vzdělávání
- 3. Udržitelnost, cíle udržitelnosti a klimatické vzdělávání
- 4. Aktuální témata pro výuku o klimatické změně
- 5. Odhalování dezinformací, rozlišování fakt od fikcí, zdroje pro klimatické vzdělávání
- 6. Výukové materiály k tématu klimatická změna a jejich kritické posouzení, možnosti jejich zařazení do výuky na ZŠ
- 7. Návrh a realizace výukové aktivity cílené na 2. ročník ZŠ
- Literatura
- DANIŠ, P. (2021). Klima se mění. - a co my? Proč a jak učit o změně klimatu. Doporučení pracovní skupiny pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Ministerstvo životního prostředí.
- DANIŠ, Petr. Klima je příležitost : opravdová řešení pro naši budoucnost na Zemi. 1. vydání. [Praha]: Tereza, vzdělávácí centrum, z.ú., 2023, 238 stran. ISBN 9788087905395. info
- KOVÁŘOVÁ, Marta a Jiří SVOBODA. Kniha Jiříkovo vidění | Jak přimět slepici, aby začala snášet kachní vejce. Praha: Togga, 2023, 160 s. Togga, 1.verze. ISBN 978-80-7476-312-0. odkaz na e-shop Togga Stránka nakladatele info
- LESŇÁK, Slavomír. Kritérium rozumovosti pri hodnotení optimistických technologických projektov ľudstva a prírody. In Petr Jemelka, Slavomír Lesňák. 100 let R.U.R. Sborník z konference na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, 11.září 2019. Brno: Masarykova univerzita, 2020, s. 39-46. ISBN 978-80-210-9687-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9688-2020-4. info
- NAVRÁTIL, Ondřej. Řečiště a vlna : české umění a environmentální problematika na počátku 21. století. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 318 stran. ISBN 9788090706330. info
- GARVEY, James. Etika klimatické změny : co je a co není správné ve světě, který se otepluje. Translated by Alžběta Vargová. Vydání první. Praha: Filosofia, 2018, 273 stran. ISBN 9788070075548. info
- NAVRÁTIL, Ondřej. Zelené ostrovy. České umění ve věku environmentalismu 1960–2000. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Dexon art, 2017, 231 s. ISBN 978-80-210-8883-2. info
- ČINČERA, Jan; Kateřina JANČAŘÍKOVÁ; Tomáš MATĚJČEK; Petra ŠIMONOVÁ; Jan BARTOŠ; Miroslav LUPAČ a Lenka BROUKALOVÁ. Environmentální výchova z pohledu učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 207 s. ISBN 978-80-210-8439-1. info
- MILÉŘ, Tomáš a Jan HOLLAN. Klima a koloběhy látek : jak funguje klimatický systém Země, proč a jak se klima mění. 1 .vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7109-4. info
- MILÉŘ, Tomáš. Meteorologie a klima ve výuce fyzice na základní škole. Univerzita Palackého, 2012. info
- Výukové metody
- Metody výuky: vysvětlování, diskuze, brainstroming, práce s literaturou, pozorování, pokus. Formy výuky: projektová výuka; integrovaná tematická výuka (ITV)
- Metody hodnocení
- V rámci předmětu je po studujících požadováno:
1. Účast na seminářích - výuka probíhá v blocích.
2. Podíl na přípravě výukových aktivit směřujících k implementaci klimatického vzdělávání do výuky na 2. stupni základní školy.
3. Aktivní účast na realizaci výukových aktivit pro ZŠ (bloková integrovaná tematická výuka v délce 4 vyučovacích hodin.
4. Prezentace a reflexe realizovaného výukového programu na závěrečném společném setkání. - Informace učitele
- http://klima.ped.muni.cz
Výuka předmětu bude probíhat v předem stanovených blocích. Zahájení proběhne na fakultní zahradě Kejbaly, kde se všichni zúčastní mj. "Burzy nápadů", tj. námětů do výuky zúčastněných oborů; studující budou dále pracovat na tvorbě a ověřování výukových aktivit, vhodných pro výuku na 2. stupni základní školy.
Termíny výuky pro akademický rok 2025/2026:
1. blok výuky: pátek 19. září a sobota 20. září, fakultní zahrada Kejbaly Konference ke Klimatickému vzdělávání na PED MUNI - účast studujících na vybraném programu čtvrtek 2. října
2. blok výuky: pátek 3. října, dvorek/učebny PED MUNI
3. blok výuky: pátek 24. října - realizace aktivit s domluvenou ZŠ na PED MUNI + Reflexe
Individuální konzultace dle potřeb studujících - termíny budou stanoveny na základě domluvy s příslušnými vyučujícími. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SZ6135