SZ6135 Klimatické vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Korvasová (cvičící)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta (20,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta (10,00 %), Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta (10,00 %)
Předpoklady
V ideálním případě si studenti předmět zapisují až poté, co absolvovali dva semestry oborové didaktiky (např. Didaktiku přírodopisu 1 a 2 na Katedře biologie). Předmět je však otevřen všem zájemcům o problematiku klimatického vzdělávání z řad studentů Pedagogické fakulty, ale také vážným zájemcům z jiných fakult. Předpokládá se, že kromě rozvrhovaných hodin budou studenti věnovat potřebný čas přípravě výukových programů v rámci svých skupin (po dohodě s vyučujícím v prostorách fakulty nebo mimo ni).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
1. Vědomosti: a) Studenti budou rozumět základním principům klimatické změny, včetně faktorů ovlivňujících její vývoj a dopadů na životní prostředí a společnost. b) Studenti se seznámí s pojetími klimatické změny z hlediska různých oborů (přírodních, sociálních a humanitních věd) a s jejich specifickým přístupem ke klimatickému vzdělávání, ale také s etickými, estetickými a kulturními aspekty tématu (např.: „klimatická spravedlnost“, antropocentrismus, globalizace). c) Studenti získají komplexní přehled o výukových formách a metodách vhodných k realizaci klimatického vzdělávání. 2. Dovednosti: a) Studenti navrhnou a realizují interdisciplinární výukový program na téma klimatické změny pro žáky 2. stupně základní školy. b) Studenti se naučí efektivně komunikovat a prezentovat témata klimatické změny různými pedagogickými metodami a prostředky se zohledněním psychologických rizik komunikace daného tématu (environmentální žal, traumatizace). c) Studenti aplikují vhodné pedagogické přístupy pro motivaci a zapojení žáků do výuky o klimatické změně. 3. Postoje: a) Studenti budou mít pozitivní postoj k environmentálním otázkám a budou cítit odpovědnost za ochranu životního prostředí. b) Studenti budou schopni reflektovat vlastní spotřebitelské a životní návyky v kontextu klimatické změny. c) Studenti budou motivováni k realizaci environmentálního vzdělávání v rámci své budoucí pedagogické praxe a k vlastnímu celoživotnímu sebevzdělávání o klimatické změně.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu student:
• transformuje vybrané obsahy klimatické vědy do učiva ZŠ s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
• identifikuje problémové oblasti učiva, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
• vhodnými diagnostickými nástroji ověřuje prekoncepce, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohledňuje ve vlastní výuce
• kriticky posuzuje a vhodně využívá dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, animace, videa atd.) spojené s výukou tématu klimatické změny
• využívá didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné a vhodné pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů souvisejících s tématem klimatické změny
• volí vhodné příklady a heuristické postupy
• ve své výuce dodržuje didaktické zásady
• spolupracuje s učitel jiných předmětů na přípravě a realizaci klimatického vzdělávání; rozlišuje mezi antropocentrickým, biocentrickým a ekocentrickým nazíráním na vztah člověk a přírody
Osnova
  • 1. Seznámení s organizací předmětu a úvod do problematiky klimatické změny a klimatického vzdělávání.
  • 2. Představení témat pro výuku o klimatické změně a rozdělení studentů do skupin.
  • 3. Burza nápadů (představení námětů do výuky z jednotlivých oborů).
  • 4. Návrh výukových programů, tvorba výukových materiálů a učebních pomůcek v rámci práce ve skupinách.
  • 5. Realizace výukového programu na vybraných ZŠ.
  • 6. Prezentace a reflexe realizace výukových programů jednotlivých skupin.
Literatura
  • DANIŠ, Petr. Klima je příležitost : opravdová řešení pro naši budoucnost na Zemi. 1. vydání. [Praha]: Tereza, vzdělávácí centrum, z.ú., 2023, 238 stran. ISBN 9788087905395. info
  • KOVÁŘOVÁ, Marta a Jiří SVOBODA. Kniha Jiříkovo vidění | Jak přimět slepici, aby začala snášet kachní vejce. Praha: Togga, 2023, 160 s. Togga, 1.verze. ISBN 978-80-7476-312-0. odkaz na e-shop Togga Stránka nakladatele info
  • LESŇÁK, Slavomír. Kritérium rozumovosti pri hodnotení optimistických technologických projektov ľudstva a prírody. In Petr Jemelka, Slavomír Lesňák. 100 let R.U.R. Sborník z konference na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, 11.září 2019. Brno: Masarykova univerzita, 2020, s. 39-46. ISBN 978-80-210-9687-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9688-2020-4. info
  • NAVRÁTIL, Ondřej. Řečiště a vlna : české umění a environmentální problematika na počátku 21. století. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 318 stran. ISBN 9788090706330. info
  • GARVEY, James. Etika klimatické změny : co je a co není správné ve světě, který se otepluje. Translated by Alžběta Vargová. Vydání první. Praha: Filosofia, 2018, 273 stran. ISBN 9788070075548. info
  • NAVRÁTIL, Ondřej. Zelené ostrovy. České umění ve věku environmentalismu 1960–2000. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Dexon art, 2017, 231 s. ISBN 978-80-210-8883-2. info
  • ČINČERA, Jan, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Petra ŠIMONOVÁ, Jan BARTOŠ, Miroslav LUPAČ a Lenka BROUKALOVÁ. Environmentální výchova z pohledu učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 207 s. ISBN 978-80-210-8439-1. info
  • MILÉŘ, Tomáš a Jan HOLLAN. Klima a koloběhy látek : jak funguje klimatický systém Země, proč a jak se klima mění. 1 .vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7109-4. info
  • MILÉŘ, Tomáš. Meteorologie a klima ve výuce fyzice na základní škole. Univerzita Palackého, 2012. info
Výukové metody
Metody výuky: vysvětlování, diskuze, brainstroming, práce s literaturou, pozorování, pokus. Formy výuky: projektová výuka; integrovaná tematická výuka (ITV)
Metody hodnocení
1. Účast na úvodním blokovém semináři.
2. Podíl na přípravě výukového programu v rámci skupiny studentů.
3. Aktivní účast na realizaci výukového programu na ZŠ (bloková ITV, 4 vyučovací hodiny),
4. Prezentace a reflexe realizovaného výukového programu na závěrečném společném setkání.
5. Odevzdání portfolia, které bude obsahovat: a) písemnou přípravu na ITV včetně fotodokumentace apod. b) zpracované metodické a pracovní listy k jednotlivým tématům.
Informace učitele
Výuka probíhá zpravidla ve čtyřech paralelních seminárních skupinách pod vedením oborových didaktiků a to ve stejný den a čas. První a poslední seminář je pro studenty všech seminárních skupin společný. Finální rozdělení studentů do seminárních skupin na druhém semináři. Přítomnost studentů různých kombinací v každé seminární skupině je pro zpracování návrhu a jeho následnou realizaci na vybrané ZŠ nezbytné. Návrh výukového programu zpracovávají studenti jednotlivých seminárních skupin samostatně pod vedením oborového didaktika. Studenti seminárních skupin se zúčastní "Burzy nápadů", tj. námětů do výuky zúčastněných oborů. Po realizaci výukových programů všech seminárních skupin proběhne závěrečný seminář, ve kterém budou prezentovány a reflektovány přístupy jednotlivých seminárních skupin k realizaci výukových programů. Společného semináře se mohou účastnit také zástupci ZŠ, na kterých byly programy realizovány.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZ6135