TE2BP_CTV1 Cvičení z techniky a technického vzdělávání 1

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Rozvrh
Po 7:55–8:40 Kavárna
Předpoklady
NOW ( TE2BP_TTV1 Technika a techn.vzdělávání 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základních schopnosti a dovednosti využívat vědomosti z oblasti techniky jako složky lidské kultury a z oblasti základního technického vzdělávání v systému společenské praxe. Získat schopnost předávat kvalifikované informace v oblasti techniky, včetně přípravy odborných materiálů, exkurzí a besed.
Osnova
  • 1. Technická a informační výchova, technické vzdělávání, technika jako základ pokroku (základní pojmy, systémy vzdělávání u nás i v zahraničí, vyučovací předměty technického charakteru, technická zájmová činnost dětí a mládeže). 2. Technická muzea v České republice (Praha, Brno, regionální muzea, didaktické využití expozice). 3. Technická muzea v zahraničí (výběr z vyspělých evropských zemí – Rakousko, Holandsko, Dánsko, Anglie, Itálie, Německo, Francie). 4. Exkurze jako specifická forma technického vzdělávání (příprava exkurze pro základní školu v konkrétních podmínkách s daným cílem). 5. Technika a umění (pohled do historie i současnosti, vztahy, problémy, souvislosti). 6. Technika a věda (pohled do historie i současnosti, vědecké objevy jako základ uplatnění techniky v praxi). 7. Technika a životní prostředí (environmentální výchova, problémy ekologie, vztahy mezi technikou a ochranou životního prostředí). 8. Technika, informace a komunikace (pojmy, vztahy a souvislosti). 9. Technika, energie a doprava (pojmy, vztahy a souvislosti). 10. Technika, lékařství a sport (pojmy, vztahy a souvislosti). 11. Vynálezy a objevy (významné vynálezy a objevy, jejich tvůrci a celosvětový význam). Technika a domácnost (principy technických zařízení v domácnosti, jejich obsluha, využití a význam).
Metody hodnocení
Významný objev v historii techniky - stručná charakteristika, časové zařazení (širší souvislosti – mezipředmětové vztahy), návaznost na současné využití v technice, využití ve školské praxi (kdy, proč, s jakým očekáváním) - prezentace před seminární skupinou nebo text v rozsahu min. 2 strany Technické muzeum v Brně - prohlídka celé expozice, seznámení s didaktickými programy, didakticky zpracovat využití jedné konkrétní expozice (fyzikální princip, technický problém aj.), pro výuku na základní škole (kdy, proč, s jakým očekáváním) - prezentace před seminární skupinou nebo text v rozsahu min. 2 strany Exkurze v rámci oborové praxe - prezentace před seminární skupinou (optimální postup na www stránkách katedry TEIV)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008.