VVD4005 Art Education - Theory and Research

Faculty of Education
Spring 2017
Extent and Intensity
0/0/2. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit základní a rozšířenou terminologii z oboru výtvarná pedagogika; použít informace o dějinách a výzkumu ve výtvarné pedagogice k řešení vlastního výzkumného úkolu; vytvořit design výzkumu v oboru teorie výtvarné pedagogiky; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí ve věci realizace a vyhodnocení výzkumných dat; na základě nabytých znalostí odvodit i perspektivy dalšího vývoje zkoumaného tématu v interdisciplinárním diskurzu; interpretovat aktuální zdroje z odborné literatury.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahem předmětu je prozkoumání stavu současného bádání v oboru, prostudování vybraných tuzemských a zahraničních publikací z oboru teorie výtvarné výchovy vztahujících se k tématu dizertačního projektu doktoranda. Studující se seznámí s aktuálním stavem řešení vlastní zvolené problematiky v oboru teorie umělecké výchovy a učiní rešerši z vybraných titulů. Navíc je studující povinen seznámit se s aktuálními klíčovými tématy řešenými ve výtvarné pedagogice a prokázat znalost děl nejméně pěti vybraných autorů publikujících v dané oblasti.
Literature
    required literature
  • STEARS, J. et al. Understanding Art Education. London – New York: Routledge 2010.
  • KIRSCHENMANN, J. Ästhetische Bildung und Identität: Fächerverbindende Vorschläge für die Sekundarstufe I-II. München: Schriftenreihe Kontext Kunstpädagogik 2006.
  • SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 281 s. ISBN 9788072904983. info
  • ARNHEIM, Rudolf. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley: University of California Press, 2004. ISBN 9780520243835. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 8021030291. info
  • ARNHEIM, Rudolf. Visual thinking. Berkeley: University of California Press, 1997, xi, 345. ISBN 9780520242265. info
    recommended literature
  • BABYRÁDOVÁ, H. et al. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého 2015.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Trasy : výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace (Traces : Research on historical and innovative aspects of the fine arts and education). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 256 pp. ISBN 978-80-210-7544-3. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Trasy : výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 255 stran. ISBN 9788021075443. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jana MUSILOVÁ, Lucie TIKALOVÁ and Jiří SOSNA. Uvnitř a vně : sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřeném prostoru. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 151 stran. ISBN 9788024440736. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jiří HAVLÍČEK, Petr KUNČÍK, Lenka GUMULEC, Ondřej NAVRÁTIL, Petr KOVÁŘ, Táňa ŠEDOVÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ, Marta KOVÁŘOVÁ, Eva DEL RISCO KOUPOVÁ, Radka VEJRYCHOVÁ, Darina HLINKOVÁ, Jana REICHEL, Martina NOVÁKOVÁ, Veronika DROBNÁ and David MEDEK. Meziprostory. Interspaces. Zwischenräume (Interspaces.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 306 pp. ISBN 978-80-210-6654-0. info
  • ZÁLEŠÁK, Jan and Jaroslav VANČÁT. Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání (Concept of visual literacy and possibilities of its implementation within the Czech educational system). In Mezi viděním a věděním. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2009, p. 102 - 106. ISBN 978-80-7414-152-2. info
  • Ikonologie und Didaktik : Begegnungen zwischen Kunstwissenschaft und Kunstpädagogik : Festschrift für Axel von Criegern zum 60. Geburstag. Edited by Johannes Kirschenmann - Ellen Spickernagel - Gerd Steinmüller. Weimar: VDG, 1999, 306 s. ISBN 3897390973. info
  • ARNHEIM, Rudolf. Entropy and art : an essay on disorder and order. Berkeley: University of California Press, 1971, 64 s. ISBN 0520026179. info
    not specified
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Stanislava ČERVENÁKOVÁ, Lenka TUČKOVÁ and Radka VEJRYCHOVÁ. Výzkum ontogenetických, typologických a interpretačních aspektů současných výtvarných projevů žáků základních a středních škol (Ontogenetic research, typological and interpretive aspects of contemporary artistic expressions of primary and secondary schools). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. CD-ROM. ISBN 978-80-210-6039-5. info
Teaching methods
theoretical preparation, discussion on the project
Assessment methods (in Czech)
- 5 povinných konzultací

Doktorand vypracuje patnáctistránkovou esej zaměřenou na propojení tématu vlastní dizertace s nejnovějšími výzkumy v oboru teorie výtvarné výchovy. Při zkoušce je povinen prokázat orientaci v historii oboru a v nejnovějších publikacích oboru – a to jak v tuzemsku, tak i v zahraničí. Zvolenou problematiku pojedná ve vztahu k nejaktuálnějším výzkumným otázkám řešeným jak v oblasti teorie výtvarné pedagogiky, tak i v oblasti didaktiky a historie výtvarné výchovy. V eseji uvede rozsáhlý citační rejstřík.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 5x konzultace.
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2017/VVD4005