ZS1BK_APP5 Asistentská pedagogická praxe 5 (průběžná)

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/2. 5 dnů v semestru. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se způsoby diagnostikování edukačního prostředí a sledovat způsoby komunikace učitele a žáků při běžném jednání a při řešení konfliktů. Reflexe je na fakultě prováděna průběžně ve studijních předmětech Pedagogická diagnostika a Komunikační dovednosti.
Osnova
  • Úkoly: 1. Vytvořte dotazník a pozorovací arch k zvolené oblasti pedagogické diagnostiky dle vašeho zájmu, uplatněte vhodné typy škál; popřípadě využijte dotazníky již existující (hodnotová orientace, učební styl, kognitivní styl, zájmy, vztah k předmětu, motivace…). Ověřte je v praxi a zpracujte dle dalších fází diagnostického procesu. 2. Analyzujte portfolio vybraného žáka ve třídě (typ portfolia, struktura, způsob řazení, způsob jeho hodnocení a práce s ním) a jeho další písemné materiály (školní a domácí sešity, pracovní sešity). 3. Veďte diagnostický rozhovor, zaznamenejte jeho průběh (viz seminární práce PDD). 4. Pozorujte komunikaci mezi jednotlivými pedagogickými pracovníky, spolupráci mezi učiteli a asistenty, pedagogickými i nepedagogickými pracovníky; jednání ředitele školy. Napište své postřehy do pedagogického deníku. 5. Navrhněte a ověřte v praxi didaktický test k probíranému učivu ve třídě. 6. Do svého pedagogického deníku zaznamenávejte konflikty ve třídě a způsob jejich řešení. Zeptejte se na významný problém, který učitel řešil, i na způsob jeho řešení. Napište svůj názor na řešení problémů.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Aktuální přístupy ke školní výchově. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 77-81. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Český jazyk a literatura - jazykové vyučování včetně slohu. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido. s. 26-31. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • PROKOPOVÁ, Alice. Do hlubin učitelovy duše. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 53-56. Edice pedagogické literatury, 89. publikace. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudební výchova. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. PAIDO. Brno: Vladimír Jůva. s. 57-59. Paido edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Matematika. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. druhé. Brno: Paido. s. 36-41. Pedagogická literatura. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, Helena MUSILOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Prvouka, vlastivěda a přírodověda obecně. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 42-47. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • ŠAFROVÁ, Alena. Speciálně pedagogická příprava. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. Brno: Paido. s. 75-76. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Speciálně pedagogická příprava na souvislé praxi. In Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť fakultního cvičného učitele. Brno: Paido. s. 75-77. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Vlastivědné vyučování a pedagogický konstruktivismus. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido. s. 53-56. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-73-7. 1999. info
Výukové metody
náslechy, rozbory, asistentské práce
Metody hodnocení
Typ ukončení: prezentace portfolia, zápočet
Informace učitele
Praxe je zařazena ve studijním programu 5 dnů v semestru. Termín si volí studenti sami. Výstupy (požadavky k udělení zápočtu): 1. Interpretace výsledků použitého dotazníku a pozorovacího archu. 2. Analýza portfolia žáka a jeho dalších písemných materiálů. 3. Záznam a vyhodnocení diagnostického rozhovoru. 4. Záznam komunikace v pedagogickém deníku. 5. Didaktický test a jeho vyhodnocení, 6. Záznam vybraného problému a jeho řešení, vč. vlastního postoje ke způsobu řešení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.