ZS1BK_PDD Educational Diagnostics

Faculty of Education
Autumn 2005
Extent and Intensity
0/0/8. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (seminar tutor)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (seminar tutor)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Pedagogická diagnostika vybavuje studenty základními poznatky o úrovni rozvoje žáka a třídy a poskytuje návody, jak tuto úroveň zjistit a interpretovat. Směřuje k rozvoji schopnosti hluboce porozumět dítěti, jeho zvláštnostem, potřebám a podmínkám, v nichž se rozvíjí. Poskytuje argumentaci pro individualizaci a diferenciaci ve výuce a výchově v souladu s požadavky RVP ZV a dává studentům poznatky nutné pro tvorbu individuálního vzdělávacího programu v případě žáků se specifickými potřebami a žáků talentovaných. Studenti získají přehled o specifických oblastech diagnostické práce učitele primární školy, budou umět pracovat s vybranými diagnostickými metodami (systematické pozorování dítěte, vedení diagnostického rozhovoru s dítětem, případně s rodiči, analýza výsledků některých žákovských činností, příp. portfolia, zjišťování třídního klimatu, testy školní zralosti, didaktickým testem, atd.)
Syllabus (in Czech)
  • Obsahová témata seminářů: 1. Teoretická východiska pedagogické diagnostiky přístup edumetrický a kasuistický v procesu diagnostikování, provázanost PD s jinými vědními obory. Diagnostický proces, typy diagnostiky. 2. Metody a techniky pedagogické diagnostiky tradiční a moderní metody (pozorování, diagnostický rozhovor, dotazníky, škály, hra jako diagnostický nástroj, analýza produktů žáka, testy, anamnéza dítěte) 3. Zásady provádění diagnostiky, chyby při diagnostikování. Osobnost učitele při diagnostické činnosti. 4. Připravenost žáka na vzdělávací proces diagnostika školní zralosti a vzdělávacích předpokladů žáka v návaznosti na kompetence Rámcového vzdělávacího programu předškolní výchovy a vzdělávání (jeho psychických procesů a vlastností) a učebního stylu žáka. 5. Diagnostika rodinného prostředí žáka rodinná popř. zdravotní anamnéza, kulturní prostředí rodiny a vliv na učební výkon žáka, na jeho zájmy a postoje, diagnostický rozhovor s rodiči žáka. 6. Diagnostika školního prostředí školní třída a její diagnostika, Dotazník My class inventory aj. , sociální vztahy ve třídě a možnosti podpory či ovlivnění ze strany učitele. 7. Diagnostika vzdělávacích výsledků - didaktický test jako nástroj zjišťování žákových vědomostí tvorba položek, hodnocení položek, ústní zkouška 8. Hodnocení - klasifikace, slovní, kombinované. Funkce hodnocení, specifika jednotlivých typů hodnocení, kriteria hodnocení, sebehodnocení žáka. Požadavky na hodnocení školský zákon. 9. Autodiagnostika učitele zpětný rozbor vyučovací hodiny, uplatnění adekvátních metod a postupů, rozbor chyb. 10. Diagnostika sebepojetí žáků, zájmů žáků, profesionální orientace žáků a studentů 11. Tvorba Individuálního vzdělávacího plánu práce s talentovanými a zaostávajícími žáky, strategie a cíle IVP, způsoby hodnocení. Učitel a spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou návrh na vyšetření, zpráva z poradny, dodržování doporučených postupů, zpětná kontrola apod.
Literature
  • Pedagogická diagnostika '97 : sborník referátů z mezinárodní konfrence (Variant.) : Sborník referátů z mezinárodní konference Pedagogická diagnostika '97. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 pp. ISBN 80-7178-544-X. info
  • BOHUŇKOVÁ, Petra and Jan ŠŤÁVA. Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy. 1998, 58 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pedagogická diagnostika : teoretické principy a metody. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 s. info
  • MOJŽÍŠEK, Lubomír. Základy pedagogické diagnostiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 206 s. URL info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2005/ZS1BK_PDD