ZS1MP_PPsP Poradenská psychologie pro pedagogy

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 11:10–11:55 učebna 34
Předpoklady
Předpokladem je úspěšné absolvování předmětu Poradenská a školní psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předměr zapisují uchazeči, kteří absolvovali ZS1MP_PSPS poradenská a školní psychologie v 7. semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu
je poskytnout posluchačům ověřené poznatky k individuálnímu přístupu učitele k jednotlivým skupinám žáků v problémových situacích.
Posluchači budou seznámeni s psychologicky zdůvodněnými a v praxi poradenských a školních psychologů užívanými postupy pro práci učitele ve třídě, při jednání s jejich rodiči a s možnost-mi psychologické korekce obtíží v podmínkách pedagogicko-psychologických poraden.
Na konci kurzu studenti budou schopni
- porozumět základním přístupům, postupům a metodám diagnostiky
člověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa a vysvětlit modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu
- na základě nabytých znalostí rozvíjet své profesionální diagnostické dovednosti v roli učitele.
Student po úspěšném ukončení předmětu
- získá jistotu v odpovědích na etické otázky,
- získá poznatky o významném přínosu moravských, českých a slovenských psychologů k rozvoji této vědní disciplíny,
- zvýší svoji citlivost vůči křesťanským hodnotám,
- bude pokorný při hodnocení cesty, kterou kráčely předchozí generace psychologů a pedagogů,
- bude otevřen novým myšlenkám v této disciplíně a bude v něm probuzena touha po celoživotním vzdělávání,
- na studium předmětu bude vzpomínat rád a často a bude je doporučovat svým známým.
Student po neúspěšném absolvování předmětu,
- bude schopen realistického pohledu na své předpoklady ke studiu,
- bude schopen racionální úvahy v otázce smysluplnosti opakování předmětu,
- bude schopen studia zanechat bez ztráty sebeúcty.
Osnova
  • Modely determinant školního výkonu žáka.
  • Žák s výukovými obtížemi.
  • Kázeňsky problémový žák,
  • Žák ze sociálně znevýhodňujícího prostředí,
  • Žák se somatickým onemocněním s chronickým průběhem.
  • Úkoly rodiny s dítětem školního věku a s dospívajícími členy.
Literatura
    doporučená literatura
  • Walsh, Froma. Normal Family Processes. Growing Diversity and Complexity. 3rd Edition. New York/London: The Guilford Press, 2003, 678 s. ISBN 1-57230-816-8.
  • Fuhrer, Urs. Lehrbuch Erziehungspsychologie. 1. Aufl. Bern: Verlag Hans Huber, 2005, 415 s. ISBN 3-456-84122-1.
  • Alexander, Patricia – Winne, Philip (eds.): Handbook of Educational Psychology. 2nd ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Assoc., 2006, 1055 s. ISBN 0-8058-4937-8.
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • Echleová, Erika. Osmým divem světa jsem já. [Das achte Weltwunder bin ich.] Technika k povzbuzení a dodání odvahy. Brno, Ústav klinické a poradenské psychologie, 1997 ISBN 80-902447-0-X.
  • Handbuch der Sonderpädagogischen Psychologie. Edited by Johann Borchert. Göttingen: Hogrefe - Verlag für Psychologie, 2000, xxxi, 1055. ISBN 3-8017-1227-3. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, vlastní studium
Metody hodnocení
zápočet, ověření znalostí před udělením zápočtu: přiměřená úroveň
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.