ESF:MKH_RSMD Rozvoj sociokult. a man.doved. - Informace o předmětu
MKH_RSMD Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností
Ekonomicko-správní fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mag. Dr. Eva Born (přednášející)
- Garance
- Mag. Dr. Eva Born
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- So 11. 3. 12:50–16:15 P303, So 22. 4. 12:50–16:15 P303, So 20. 5. 12:50–16:15 P303
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program ESF, N-EKM)
- Podnikové hospodářství (program ESF, N-EKM)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností tvoří tyto tři tematické celky: Rozvoj manažerských dovedností na úrovni (I.) individuální, (II.) interpersonální a (III.) skupinové.
Úvodní část je zaměřena na prohlubování sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže. Další část je věnována rozvíjení a tréninku komunikativních dovedností pro podnikatelskou a manažerskou praxi. Další část se orientuje na zvyšování efektivnosti práce manažera a zabývá se nároky kladenými na jeho osobnost. Další část je věnována vedení pracovních týmů s důrazem na rozvoj kreativního řešení problémů a dále se zabývá zvyšováním sociální citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi. Podrobněji je probíráno téma motivace lidského chování, zejména ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků.
Hlavní cíle kurzu jsou:
získat poznatky o sociokulturních a manažerských dovednostech potřebných pro řídící praxi
získat poznatky o sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže
naučit se poznat osobnost partnera v interpersonálních kontaktech
rozvinout komunikativní dovednosti pro podnikatelskou a manažerskou praxi
naučit se vést pracovní tým s důrazem na kreativní řešení problémů
zvýšení citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi
identifikovat stresory ovlivňující zdraví jedince v pracovním prostředí - Osnova
- I. Individuální manažerské dovednosti:
- 1. Rozvoj sebepoznání
- Obsah a význam rozvoje společenských a kulturních manažerských dovedností
- Informace o obsahu kurzu
- Očekávání účastníků
- Organizační otázky
- Diskuse o kritériích hodnocení prezentací
- Metody sebepoznávání
- 2. Zvládání zátěžových situací
- 3. Řešení problémů analyticky a tvůrčím způsobem
- II. Interpersonální manažerské dovednosti:
- 1. Budování vztahů podpůrnou komunikací
- 2. Získání moci a vlivu
- 3. Motivování druhých
- Motivace a výkon
- Principy stanovení pracovních cílů
- Poskytování zpětné vazby
- Motivy pracovní spokojenosti
- Stimulace jako způsob, jak zvýšit pracovní motivaci a výkonnost zaměstnanců
- Motivační programy organizací
- 4. Zvládání interpersonálních konfliktů
- III. Manažerské dovednosti v práci se skupinou:
- 1. Empowering a delegování
- Delegace pravomocí a odpovědností
- 2. Budování efektivních týmů a týmová práce
- Význam týmové práce
- Složení týmů, výběr členů týmu
- Komunikace v týmu
- Charakteristické vlastnosti a rozvoj tvůrčího klimatu v týmu
- 3. Řízení pozitivní změny
- Literatura
- povinná literatura
- WHETTEN, David A. a Kim S. CAMERON. Developing management skills : global edition. 8th ed. Boston: Pearson, 2011, 742 s. ISBN 9780273756057. info
- doporučená literatura
- ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena, Josef ŠMAJS a Viktor KULHAVÝ. Rozvoj manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 150 s. I. ISBN 80-210-3858-6. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá kombinovanou formou. Student se na každé setkání samostatně připravuje z doporučených studijních materiálů uložených v Informačním systému. Konzultace probíhá formou přednášky s diskusí nebo řešení případových studií. Student zpracovává prezentaci a moderuje skupinovou diskuzi.
- Metody hodnocení
- Studenti zpracovávají v průběhu semestru jednu prezentaci a skupinovou aktivitu.
Přijetí prezentace a skupinové aktivity je podmínkou připuštění ke zkoušce. Závěrečný písemný test tvoří 25 otázek s nabídkou odpovědi, přičemž právě jedna odpověď je správná. Časový limit pro zodpovězení všech otázek je 30 minut. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je získání alespoň 51% z celkového počtu bodů.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2017/MKH_RSMD