bp2294 Sebeobrana specifických skupin

Fakulta sportovních studií
podzim 2016
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (přednášející)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Prof. dr hab. Roman Maciej Kalina (přednášející)
Garance
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D.
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 14:40–15:25 B11/311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2294/01: Čt 9:40–10:25 E34/153 - hala míčových sportů, M. Vít
Předpoklady
Žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Některé skupina obyvatelstva, jako např. ženy, děti a senioři, jsou nejen cílem specifických násilných trestních činů, či útoků, ale mají také odlišné vnitřní (somatické, motorické, psychické a jiné) podmínky pro učení se sebeobrany a zvlášť v případě nutnosti jejich použití. Na konci studia student dokáže vybrat vhodné technické prostředky sebeobrany pro jednotlivé specifické skupiny obyvatelstva.
Osnova
  • Teorie:
  • • Sebeobrana žen - její cíle a znaky
  • • Vnější podmínky sebeobrany žen
  • o motivace k útoku
  • o místa útoků
  • o způsoby útoků
  • • Vnitřní podmínky sebeobrany žen
  • o somatické podmínky
  • o psychologické podmínky
  • o fyziologické podmínky
  • o motorické podmínky
  • o technické podmínky
  • • specifika sebeobrany dětí
  • • specifika sebeobrany seniorů
  • • specifika sebeobrany osob se specifickými potřebami
  • Praxe:
  • • techniky obrany proti obtěžování ženy
  • • techniky obrany proti hrubému obtěžování ženy
  • • techniky obrany v znevýhodněné poloze na zemi
  • • specifika nácviku sebeobrany žen
  • • sebeobrana dětí proti dospělému
  • • sebeobrana dětí v dětském kolektivu
  • • sebeobrana seniorů
  • • sebeobrana osob se specifickými potřebami
Literatura
    doporučená literatura
  • Al Marrewa. Nenechte si ubližovat. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-510-5
  • Fojtík, I. Sebeobrana ženy. Praha: Olympia, 1994. ISBN 80-7033-300-6
  • VITALI, Keith. Bullyproof your child : an expert’s advice on teaching children to defend themselves. Edited by Adam Brouillard. New York: Skyhorse Publishing, 2015, 127 stran. ISBN 9781632207746. info
  • Jujutsu : více než sebeobrana : komplexní příprava, aplikace technik, sebeobrana ženy. Edited by Matěj Novák. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 115 s. ISBN 9788024718842. info
    neurčeno
  • http://www.fsps.muni.cz/impact/specialni-pedagogika/
Výukové metody
Výklad, dril
Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury,
Kontrola úkolů bude zahrnuta v závěrečném zkoušení. Účast na praktickém kurzu sebeobrany pro vozíčkáře.
Metody hodnocení
Písemný test.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/sebeobrana-specifickych-skupin/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace: Inovace spočívá ve vytvoření předmětu
Výukový materiál (forma, název, rozsah): Testové otázky – min. 50 testových otázek
Kategorie e-learningu: 1

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.