POL254 European and comparative education policy

Faculty of Social Studies
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jiří Nantl, LL.M. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Maxmilián Strmiska, Ph.D.
Division of Politology – Department of Political Science – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Lucie Pospíšilová
Timetable
Wed 12:00–13:30 U43
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 26 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou vzdělávací politiky v Evropě, a to na národní, mezivládní i komunitární úrovni. Kurz bude v širším kontextu vzdělávací politiky jako takové zaměřen především na politiku terciárního vzdělávání s přihlédnutím k různým aspektům týkajícím se agregace a zprostředkování zájmů tohoto sektoru politiky v daných politických systémech a procesu tvorby politických programů uvnitř této oblasti.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do předmětu. Informace o organizaci výuky a podmínkách ukončení. Vymezení pojmu vzdělávací politika. Poměr vzdlávací politiky k politice výzkumu a vývoje. 2. Dimenze vzdělávací politiky v Evropě (národní, mezivládní, komunitární). Institucionální a kompetenční aspekty. 3. Vzdělávací politika EU (kompetence, nástroje) 4. Boloňský proces a jiné mezivládní aktivity 5. Sociální dimenze Boloňského procesu. Sociální zabezpečení studentů v EU. 6. Modely řízení systémů a institucí terciárního vzdělávání. 7. Modely financování institucí terciárního vzdělávání. 8. Mezinárodní trendy v politice terciárního vzdělávání. 9. Trendy politiky terciárního vzdělávání v České republice a státech střední a východní Evropy. 10. Aktuální problémy politiky terciárního vzdělávání v České republice. 11. Diskuse k esejům. 12. Závěrečný test.
Literature
  • a další zdroje zadané vyučujícím do elektronické studovny předmětu v IS MU)
  • Brdek M. Evropská vzdlávací politika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-86395-96-0. s. 167
  • File J. Goedegebuure L. (Eds.). Real-time systems. Reflections on higher education in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovenia. Brno: CHEPS/VUTIUM, 2003 ISBN 80-214-2384-6. 246
  • KELLER, Jan and Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
Assessment methods (in Czech)
Kurz je zakončen zkouškou, klasifikační stupnice: A = 18 - 20 bodů, B = 17 - 15 bodů, C = 14 - 11 bodů, D = 10 - 8 bodů, E = 7 - 5 bodů, F = 4 a méně bodů. Studijními povinnostmi jsou esej a závěrečný test. Esej: Esej student zpracuje k jednomu k tématu zadanému v prvních dvou týdnech výuky. Esej má délku 2 - 4 normostrany a odevzdává se do složky Eseje ve studijních materiálech předmětu v IS MU, a to nejpozději do devátého týdne výuky. Esej je zamýšlen jako podklad pro diskusi (11. hodina). Esej může být ohodnocen nejvýše 10 body. Závěrečný test: Test bude obsahuje otázky vztahující se k podstatě předmětu a ověřující pochopení jeho základů. Závěrečný test je hodnocen nejvýše 10 body.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2008/POL254