PSY155 Základy psychologie tvořivosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2006
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Rozvrh
Po 10:00–11:40 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto výběrového semináře je nejen se poučit o tvořivosti akademicky, tj. studiem a diskusí teoretických východisek, ale především si zkusit tvořit a prožít pocity provázející proces vlastního tvoření. Seminář je svou povahou AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ očekává se účast nikoliv pouze fyzická :-). Předmět je určen studentům bakalářského studie - přednostně 2. a 3. ročníků.
Osnova
  • 1. definice tvořivosti v psychologii, 2. historie zájmu o lidskou tovořivost, 3. možnosti a limity diagnostiky tvořivosti, přehled hlavních metod - "testů" tvořivosti, 4. tvůrčí proces, charakteristiky tvůrcího myšlení (fluence, flexibilita, originalita, elaborace, persistence), 5. bariéry tvořivosti, 6. osobnosti psychologie tvořivosti (Guilgord, Buzan, deBono, Osborn aj.), 7. praktické možnosti rozvíjení a užívání tvůrčího myšlení - Mind Map, brainstorming, banka nápadů, 8. aplikace psychologie tvořivosti v praxi - pedagogové, manažeři, obchodníci.
Literatura
  • DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické základy teorie tvorby. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 353 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
  • KIRST, Werner a Ulrich DIEKMEYER. Trénink tvořivosti :hry a cvičení pro děti i dospělé. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 125 s. ISBN 80-7178-227-0. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • VIEWEGH, Josef. Fantazie : teoretická studie. Praha: Academia, 1986, 99 s. URL info
  • BUZAN, Tony. Use your head. London: BBC, 2000, 160 s. ISBN 0-563-53729-9. info
  • ZELINA, Miron a Milota ZELINOVÁ. Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Vyd. 1. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1990, 130 s. ISBN 8008004428. info
  • BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 86 s. ISBN 80-7178-035-9. info
  • GARDNER, Howard. Dimenze myšlení :teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 398 s. ISBN 80-7178-279-3. info
  • BUZAN, Tony. Jděte na to chytře! : 10 cest pro využití vašich přirozených schopností. Translated by Jiří Martínek. V Praze: Columbus, 2003, 193 s. ISBN 8072491466. info
  • DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
  • OLMROVÁ, Jiřina a Bohuslav BLAŽEK. Krása a bolest : úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha: Panorama, 1985. info
Metody hodnocení
ZÁPOČET - podmínky: 1.alespoň 75% aktivní účasti na lekcích 2.odevzdání seminární práce nejpozději na poslední lekci. Seminární práce je: písemná práce o rozsahu cca 5 normostran. Očekává se originální příspěvek - "vlastní odborné literární tvoření" s inspirací alespoň tří titulů specializované literatury (nikoliv pouze základních učebnic psychologie). 3. Jinou možností splnění seminární povinnosti je prezentace své tvořivosti nějakým vlastním výtvorem trojrozměrným, virtuálním, slovním, hudebním... :-).
Informace učitele
Pořadí a obsah jednotlivých lekcí budou pružně reagovat na složení skupiny a zaměření jednotlivých jejích členů. O detailech a nabídce různých souvisejících akcí (výstavy, workshopy) budou zapsaní studenti předem informováni prostřednictvím elektronické pošty.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.