PSY155 Základy psychologie tvořivosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2008
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Rozvrh
Po 12:00–13:30 U23
Předpoklady
Je vhodné mít mít absolvováno:
PSY 101 Uvedení do psychologie
PSY 105 Psychologie kognitivních procesů (Obecná psychologie)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto volitelného předmětu je nejen se poučit o psychologickém pojetí tvořivosti akademicky, tj. výkladem a studiem příslušné teorie, ale především si zkusit tvořit, prožít pocity provázející proces vlastního tvoření a uvědomit si kognitivní i nekognitivní součásti tvůrčího děje. Seminář je svou povahou AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ – očekáváme bdělou a nadšením sršící účast, nikoliv toliko fyzickou. Optimismus, dobrá nálada a ochota si hrát jsou výhodou :-).
Osnova
  • viz aktuální syllabus a interaktivní osnova
Literatura
  • DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické základy teorie tvorby. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 353 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
  • HLAVSA, Jaroslav. Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 239 s. URL info
  • BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
  • DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
  • LOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
  • BUZAN, Tony. Síla kreativní inteligence : 10 cest k pramenům vašich tvůrčích schopností. Translated by Hana Krejčí. 1. vyd. V Praze: Columbus, 2002, 126 s. ISBN 8072491318. info
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet Podmínky jeho získání:
1. 80%docházka
2. písemný "vstupní úkol"
3. prezentace vlastní tvořivosti
4. písemná seminární práce
5. prokázání vědomostí v testu či kolokviu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.