PSY495 Psychologie dotazování

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Aleš Neusar (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.
Rozvrh
Út 18:00–19:30 U42
Předpoklady
Kurz navazuje na bakalářskou obecnou psychologii (kognice), sociální psychologii (sociální kognice) a metodologii a magisterskou psychodiagnostiku. Společně s psychometrikou tvoří volitelnou nadstavbu pro studenty psychologie, kteří se zajímají o psychodiagnostiku a měření v sociálních vědách, o to, jak vznikají psychologické poznatky a kde jsou jejich slabiny. Vazby na psychometriku jsou volné, takže pořadí absolvování těchto dvou kurzů je libovolné. Vzhledem k tomu, že většina materiálů k tomuto tématu je v angličtině, kurz předpokládá schopnost číst odbornou angličtinu. Také předpokládáme dovednost samostatně vyhledávat v databázích odborných článků.
Kurz je odborností vyučujících určen především pro magisterské studenty psychologie. Tematicky je však stejně relevantní i pro studenty dalších sociálně vědných oborů, kde jsou šetření (surveys) obvyklým zdrojem poznatků a podkladem pro důležitá rozhodnutí – sociologie, politologie, sociální práce apod.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Dotazování, ať již v podobě dotazníku či rozhovoru, je nejčastěji používaný způsob získávání informací v sociálních vědách - ve výzkumu, diagnostice i terapii. Kurz se zaměřuje na aktuální poznatky o procesu odpovídání na otázku či položku dotazníku. Cílem kurzu je porozumět základním běžně používaným pravidlům a doporučením pro konstrukci otázek do rozhovorů a dotazníků. Pozornost věnujeme i používaným způsobům zneužívání těchto poznatků k ovlivnění výsledků výzkumů a šetření prostřednictvím formulace otázek a podmínek administrace. Studenti získají v kurzu dovednost kriticky hodnotit otázky/dotazníky/rozhovory a používat k tomuto účelu techniku kognitivního rozhovoru. Kurz je koncipován prakticky. Hlavní činností bude týmové plánování a realizace drobných studií demonstrujících různé faktory ovlivňující validitu a reliabilitu dotazování a použití techniky kognitivního rozhovoru.
Osnova
  • 1. Úvod: Uvedení do tématu. Rekapitulace poznatků o formulaci otázek, jejich sestavování do dotazníků a rozhovorových plánů a administraci dotazníku/rozhovoru.
  • 2. Teorie procesu odpovídání na otázku a typy otázek: Cannel et al., Tourangeau et al., high road/low road, satisficing Data, trvání, odhady četnosti a kvantit chování a prožívání, postoje, hodnoty-názory-preference, citlivé otázky (znalosti a výkonnost). Uvažování o kontextových efektech.
  • 3. Významné faktory ve fázi porozumění: Sémantický (doslovný, R-of) vs pragmatický (zamýšlený, R-about) smysl otázky Kognitivní, syntaktické faktory – jednoduchost, srozumitelnost, logická konzistence, jednohlavňovost, vágnost pojmů a obecných kvantifikátorů. Sociálně-kognitivní, pragmatické faktory, Grice – (do)usuzování na význam otázky ze sociálního kontextu.
  • 4. Významné faktory ve fázi vybavování: Hříchy paměti, nápovědi, sugesce, teleskopování. Vybavování z epizodické paměti – referenční období. Self vs. proxy report. Autobiografická paměť – struktura, vybavování, zapomínání. Vliv času, charakteristik události a charakteristik otázky na vybavování. Vybavování dat a trvání událostí.
  • 5. Významné faktory ve fázi vytváření odpovědi: Odhadování četností a intenzit chování a prožívání. Heuristiky: reprezentativnost, dostupnost, kotvení. Odpovídání na postojové otázky. Kontextové efekty u postojových otázek – asimilace, kontrast.
  • 6. Významné faktory ve fázi odpovídání: Volba odpovědi – otevřené vs. uzavřené otázky, odpověďové kategorie (response options) a škály (response scales), zaokrouhlování/kotvení, kontextové nápovědi (cues), pořadí odpověďových kategorií.Editování odpovědí – citlivost (anonymita), sociální (ne)žádoucnost, slušnost, konzistence. Vynechání odpovědi (nonresponse) – jednotkové, položkové Nesprávné odpovědi (misreporting) – nezáměrné chyby ... záměrné lhaní, podsazování (underreporting), nadsazování (overreporting)
  • 7. Metody ověřování/validizace otázek a dotazníků – kognitivní rozhovor: Verbální záznamy/protokoly (think-alouds) – průběžné (concurrent), retrospektivní (retrospective). Verbální pobídky (probes). Behaviorální kódování interakce tazatel (nástroj)-respondent. Měření reakčního času. Focus groups. Experimenty (split-ballot, viněty). Debriefing.
Literatura
  • TOURANGEAU, Roger a Kenneth A. RASINSKI. The psychology of survey response. Edited by Lance J. Rips. New York: Cambridge University Press, 2000, xiii, 401. ISBN 0521576296. URL info
  • WILLIS, Gordon Bruce. Cognitive interviewing. A tool for improving questionnaire design. Thousand Oaks, California, USA: Sage Publications, 2005, 335 s. ISBN 0761928030. info
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen za aktivní účast na seminářích, odevzdání zadaných návrhů projektů a podíl na výzkumných projektech druhých. Zkouška má podobu hodnocení realizovaného výzkumného projektu. Hodnoceno bude zpracování výzkumné otázky, designu experimentu, realizace experimentu, analýza experimentu a prezentace jeho výsledků na semináři (5x5b). Hodnocení bude na škále A: 25-24b; B: 23-22b; C: 20-19b; D: 18-17b; E: 16-15b; F: 14b a méně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2009.