SPR101 Úvod do sociální práce

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 10:00–11:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
Předpoklady
! SPP101 Úvod do SPSP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojetím a klíčovými pojmy oboru. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen interpretovat okolnosti života klienta z hlediska pojmu „životní situace“ a „sociální problém“, rozlišovat „otázky o životní situaci klienta“ a „otázky o pomáhající intervenci“ a porovnávat diskurs „sociálního pracovníka“ a „tvůrce programu sociální politiky“.
Osnova
  • Předmět je věnován následujícím tématům:
  • 1. Sociální práce a sociální politika jako pomáhající disciplíny.
  • 2. „Problémové interakce mezi člověkem a společností“.
  • 3. „Životní situace“.
  • 4. „Sociální problém“.
  • 5. Podobnosti a rozdíly sociální politiky a sociální práce.
  • 6. „Kognitivní podmíněnost vnímání situace klienta“.
  • 7. Typologie pojetí sociální práce.
  • 8. Dílčí oblasti sociální práce.
  • 9. Dílčí oblasti sociální politiky.
  • 10. Poznávání v sociální politice a sociální práci.
  • 11. Komunitní práce a politika osobních sociálních služeb - průniky sociální politiky a sociální práce.
  • 12. Standardy vzdělávání v sociální práci a obsah studia sociální politiky a sociální práce
  • 13. Obsah studia sociální politiky a sociální práce z hlediska konceptu „životní situace“.
Literatura
  • MORRISSEY, M.H.: The Downtown Welfare Advocate Center: A Case Study of a Welfare Rights Organization. Social Service Review, 1990, Vol. 64, No. 2, pp. 193–201.
  • BRIAR, S.: The Current Crisis in Social Casework. In: Gilbert, N., Spetch, H., The Emergence of Social Welfare and Social Work, F.E. Peacock Publishers, Itasca 1976, pp. 407–411
  • CHYTIL, O., MUSIL, L.: Ještě jednou k problematice minimálních standardů vzdělávání v sociální práci. Sociální politika, 3/98, s. 9–10.
  • KAHÁNKOVÁ, J., MYŠÍKOVÁ, M., NEDĚLNÍKOVÁ, D.: Sociální asistence pro rodiny s dětmi jako jedna z forem terénní sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, 2/2005, s. 49–59.
  • KABÁTOVÁ, I.: Probace. Sociální práce, 1/98, s. 26–30.
  • ABEL, E.K.: Benevolence and Social Control: Advice from the Children’s Bureau in the Early Twentieth Century. Social Service Review, 1994, Vol. 68, No. 1, pp. 5–14.
  • MUSIL, Libor. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu "sociální práce". Sociální práce/Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2008, roč. 8, 2/2008, s. 60 - 79. ISSN 1213-6204. info
  • JANEBOVÁ, Radka a Libor MUSIL. Mýty o roli sociálních pracovníků a pracovnic. Sociální práce/Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 50-61, 11 s. ISSN 1213-6204. info
  • NAVRÁTIL, Pavel a Libor MUSIL. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia. Fakulta sociálních studií MU Brno, 2000, roč. 2000, č. 5, s. 127-163. ISSN 1212-365X. info
  • NAVRÁTIL, Pavel a Libor MUSIL. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia. Fakulta sociálních studií MU Brno, 2000, roč. 2000, č. 5, s. 127-163. ISSN 1212-365X. info
  • POTŮČEK, Martin. Sociální politika [Potůček, 1995]. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 142 s. ISBN 80-85850-01-X. info
  • Practical politics : social work and political responsibility. Edited by Maryann Mahaffey - John W. Hanks. Silver spring, Maryland: National association of social workers, 1982, vii, 260 s. ISBN 0-87101-099-2. info
  • BARTLETT, Harriett M. a Beatrice N. SAUNDERS. The common base of social work practice. New York: National Association of Social Workers, 1970, 224 s. ISBN 0871010542. info
Výukové metody
Cíle předmětu budou dosaženy pomocí následujících metod výuky: 1. přednášky, 2. četba předepsané literatury, 3. vypracování eseje, 4. kolektivní konzultace k psaní eseje.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Předpokladem absolvování je vypracování eseje na téma: „Životní situace vybraného klienta pohledem teorie, sociálního pracovníka a tvůrce programu sociální politiky“. Esej je hodnocen z hlediska následujících schopností studenta: 1. interpretovat okolnosti života vybraného klienta z hlediska pojmu „životní situace“, 2. rozlišovat „otázky o životní situaci vybraného klienta“ a „otázky o pomáhající intervenci“, 3. identifikovat podobnosti a rozdíly diskursu dvou aktérů intervence do životní situace vybraného klienta – jeho sociálního pracovníka a tvůrce relevantního programu sociální politiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.