BTPO0121s Ošetřovatelská péče v pediatrii - seminář

Lékařská fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Pinkavová (cvičící)
Zdeňka Homolová (pomocník)
Bc. Tereza Polzer, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Hana Pinkavová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Tereza Polzer, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 13:10–15:00 F01B1/313
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty mateřských oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je součástí komplexu povinných předmětů z klinického ošetřovatelství .Předmět navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, farmakologie a pediatrie. Předmět je zaměřen na poskytování základní ošetřovatelské péče v různém období dětského věku. Seznamuje studenty s péčí o zdravé a nemocné dítě s ohledem na jeho individuální potřeby podle stupně dosaženého psychomotorického vývoje. Tento předmět je koncipován jako teoreticko praktický. Probíhá v odborné učebně. Cílem předmětu ošetřovatelská péče v pediatrii je seznámení studentů s problematikou léčebné a preventivní péče ve zdraví a nemoci. Důraz je kladen na získání anamnézy a základní vyšetření dětí všech věkových kategorií. Poskytuje základní informace o ošetřování a vyšetření dětí s vybranou problematikou. Struktura výuky klinických stavů: 1. Část medicínská: symptomatologie chorob, etiologie, diagnostické a terapeutické postupy 2. Část ošetřovatelská: realizace metodou ošetřovatelského procesu u vybraných klinických stavů. Hlavní cíl: • seznámit studenty s péčí o zdravé dítě v systému primární ( komunitní) péče; • porozumět odlišnostem péče o dítě v rámci primární, sekundární a terciární prevence; • osvojit si metody posuzování zdravotního stavu dítěte a psychosociálních příčin ovlivňujících zdravý vývoj dítěte; • znát standardní diagnosticko – terapeutické postupy a intervence u jednotlivých klinických stavů; • seznámit se s příčinami a charakteristickými projevy akutních stavů; • seznámení se specifikou ošetřovatelské péče zaměřené na dětský věk; • porozumět zvláštnostem dětského věku, osvojení si základům péče o dítě v různém věkovém období; • aplikovat základní a speciální ošetřovatelskou péči o dítě ve zdraví a nemoci metodou ošetřovatelského procesu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
- stanoví charakteristiku vývoje dítěte dle věku
- určí základní potřeby dítěte a stanoví postup realizace
- seznámí se s vybranými dětskými chorobami
- zná zásady komunikace s dětmi a rodiči
- aplikuje poznatky do praxe
Osnova
  • Základy sběru anamnestických dat podle vybraného modelu. Základy fyzikálního vyšetření dítěte pro příslušný obor NLZP. Ošetřovatelský proces u dítěte s vybranou chorobou dýchacích cest. Ošetřovatelský proces u dítěte s vybranou chorobou srdce a oběhové soustavy. Ošetřovatelský proces u dítěte s vybranou chorobou zažívacího traktu. Ošetřovatelský proces u dítěte s vybranou chorobou ledvin a močových cest. Ošetřovatelský proces u dítěte s poruchou metabolismu. Ošetřovatelský proces u dítěte s vybranou chorobou nervové soustavy. Ošetřovatelský proces u dítěte s vybranou chorobou imunitního systému. Ošetřovatelský proces u dítěte s vybranou krevní chorobou. Ošetřovatelský proces u dítěte v akutních a život ohrožujících stavech. Ošetřovatelský proces u dítěte fyziologického a patologického novorozence. Náhlé stavy v pediatrii a základní postupy v neodkladné péči.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 9788024735931. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 182 stran. ISBN 8024708701. info
  • TRACHTOVÁ, E. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: IDV PZ, 1999. info
  • NEČASOVÁ, Anna, Milan BAJER, Eva DOLENSKÁ, Jana DOLNÍKOVÁ, Jaroslava FENDRYCHOVÁ, Hana HRSTKOVÁ, Iva CHROMKOVÁ, Iva MALÁ, Jaroslav MATUŠKA, Libuše OSIČKOVÁ, Radomír ŠLAPAL, Jaroslava VRANÁ a Jiří VYHNÁLEK. Vybrané kapitoly dětského lékařství a ošetřovatelské péče o děti a dorost - II. díl. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 1996, 245 s. ISBN 80-7013-223-X. info
  • NEČASOVÁ, Anna. Vybrané kapitoly dětského lékařství a ošetřovatelské péče o děti a dorost. 1. vyd. V Brně: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1994, 177 s. ISBN 8070131756. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Specifické potřeby dětí v riziku poruch chování jako zdroj intervence u dětí v riziku. In VOJTOVÁ, V. a M. PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013, s. 19-26. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • BOLEDOVIČOVÁ, Mária. Pediatrické ošetrovateľstvo : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2. preprac. a dopl. vyd. Martin: Osveta, 2006, 208 s. ISBN 8080632111. info
  • Vybrané kapitoly z neonatalogie a ošetřovatelské péče. Edited by Ivo Borek. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 321 s. ISBN 80-7013-245-0. info
  • Pediatrie. Edited by Karl-Heinz Niessen, Translated by Jan Janda. 1. vyd. Praha: Scientia Medica, 1996, 602 s. ISBN 80-85526-29-8. info
Výukové metody
Seminář, samostatná práce - prezentace vybrané problematiky, diskuse, procvičování, alternativní výukové metody.
Metody hodnocení
písemný test znalostí - minimálně 75 % úspěšnosti
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.