CJp033 Didaktika českého jazyka pro bakalářské studium

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp033/01: St 14:00–14:50 učebna 51, H. Křížová, A. Veřmiřovský
CJp033/02: Čt 10:00–10:50 učebna 10, H. Křížová, A. Veřmiřovský
CJp033/03: St 13:00–13:50 učebna 36, H. Křížová, A. Veřmiřovský
Předpoklady
Nadšení pro sdílení informací.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování. V seminářích mají studenti získat dovednost připravit úkoly pro vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), seznámit se s vhodnými metodami a formami práce (se zřetelem na různé typy hodin a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami -- s poruchami učení, sociálně znevýhodněnými a s žáky mimořádně nadanými), připravit doplňující materiál: např. texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, výukové materiály pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci.
Výstupy z učení
Studenti se seznámili s obsahem jazykového vyučování, získali dovednost připravit úkoly pro vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky. V návaznosti na znalosti a dovednosti z předmětů učitelské propedeutiky speciální a inkluzivní pedagogiky, základy pedagogické diagnostiky, popř. povinně volitelného předmětu výchova nadaných žáků studenti získají dovednost kreativně tvořit výukové materiály vhodné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a využít je ve výuce např. v práci ve skupinách, dokáže vytvořit materiály pro nadané žáky.
Osnova
  • 1. Úvodní informace
  • 2. Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplínám.
  • 3. Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol.
  • 4. Cíl vyučování ČJ a slohu.
  • 5. Vyučovací formy a metody.
  • 6. Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře.
  • 7. Didaktické zásady.
  • 8. Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol.
  • 9. Vědomosti, dovednosti, návyky.
  • 10. Vzájemné učení žáků, výstupy, hodnocení.
  • 11. Učební pomůcky.
  • 12. Rekapitulace, diskuse
Literatura
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : kompas moderního učitele. 1. vydání. Praha: Raabe, 2020, 164 stran. ISBN 9788074964565. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 156 s. ISBN 8090166245. info
  • HOLT, John Caldwell. Proč děti neprospívají. Translated by Jiří Tůma. Vyd. 2., (V nakl. Stehlík 1. Volary: Stehlík, 2003, 207 s. ISBN 809027076X. info
Výukové metody
Metody založené na myšlenkových operacích (analýza, syntéza atd.), metody kritického myšlení, teoretická příprava a vlastní výuka. Zážitková metoda.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem, podmínkou je vlastní výuka studentů (ve skupině) v semináři a vlastní příprava na jednu vyučovací hodinu (písemně, individuálně, odevzdávárna).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.