IMAk09 Didaktika matematiky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IMAk09/OS01: Pá 5. 3. 8:00–10:50 učebna 32, Pá 19. 3. 15:00–17:50 učebna 32, Pá 9. 4. 15:00–17:50 učebna 32, Pá 14. 5. 8:00–10:50 učebna 32, R. Blažková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu je student schopen transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní školy a volby vhodných metod a forem práce ve výuce matematiky. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Po absolvování disciplíny je student schopen provádět metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ, řešit aplikační úlohy, uplatňovat aktivizující metody a formy práce.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu je student schopen: analyzovat současné trendy ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy, provádět výběr vhodných metod a forem práce z hlediska používání metod aktivizujících a konstruktivistických přístupů, účelně využívat prostředků ICT, realizovat diferencovanou a individualizovanou výuku vzhledem k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • 1. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. 2. Zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). 3. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. 4. Slovní a aplikační úlohy. 5. Rozvoj funkčního myšlení, základní pojmy kombinatoriky v úlohách na 1. stupni ZŠ. Elementy popisné statistiky. 6.Základní pojmy geometrie v rovině a v prostoru. Shodná zobrazení v rovině a v prostoru a jejich užití na 1. stupni ZŠ. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel a desetinných čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a s desetinnými čísly a jejich vlastností. Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
Literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Slovní úlohy na 1. stupni ZŠ. první. Brno: PdF MU, 1998, 43 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 78 s. ISBN 8021004681. info
  • KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 247 s. ISBN 8004237533. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení, seminář, praktické cvičení, účast 70%.
Metody hodnocení
Písemná zkouška (60%)a ústní zkouška. Podmínkou pro přihlášení ke zkoušce je splnění podmínek průběžné kontroly.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.