ITVp071 Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 2

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat teoretické a praktické poznatky do výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Na základě absolvovaného vyučovacího pokusu a prováděných reflexí je způsobilý koncipovat a realizovat tělesnou výchovu s prvky výchovy ke zdraví dle obsahu vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Výstupy z učení
Student dokáže koncipovat výuku tělesné výchovy dle obsahu povinného vzdělávání (vzdělávacích programů), vytváří odpovídající studijní přípravy na vyučovací hodiny tělesné výchovy v integraci s prvky výchovy ke zdraví a úspěšně realizuje vyučovací hodiny tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ. Na základě pozorování výuky tělesné výchovy umí posoudit kvalitativní i kvantitativní ukazatele výuky tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví.
Osnova
  • Posuzování vyučovací činnosti učitele a učební činnosti žáků, metody a přístupy k pozorování a hodnocení vyučovacích hodin, kritéria efektivnosti a intenzity vyučovacích hodin. Ukázková hodina tělesné výchovy na 1. stupni základní školy. Příprava a realizace vyučovacích pokusů jednotlivých studentů. Využití základních metod pozorování vyučovací hodiny tělesné výchovy při reflexi a sebereflexi vyučovacích pokusů studentů. Shrnutí výsledků pozorování a hodnocení vyučovacích pokusů studentů v hodinách tělesné výchovy.
Literatura
    doporučená literatura
  • • JANOŠKOVÁ, H.; ŠERÁKOVÁ, H.; MUŽÍK, V. Zdravotně preventivní pohybové aktivity [online]. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018 [cit. 2018-06-20]. Elportál. Dostupné z: http://is.muni.cz/elportal/?id=1402925 ISBN 978-80-210-8890-0, 978-80-210-8891-7
  • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ : pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ [Online]. (2014). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
  • NOVÁČEK, Vojtěch, Vladislav MUŽÍK a Jitka KOPŘIVOVÁ. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 46 s. ISBN 80-210-2642-1. info
  • MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví :zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 80-85783-17-7. info
Výukové metody
Pravidelná semestrální výuka ve fakultních školách. Vyučovací pokusy studentů. Reflexe a sebereflexe vyučovacích pokusů studentů.
Metody hodnocení
Reflexe a sebereflexe vyučovacích pokusů studentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.