SPROC_SP2d Specialization 2d Education of Individuals with Physical Disability

Faculty of Education
Spring 2013
Extent and Intensity
0/0. 24 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
Aim of lecture is deep problems of individuals with physical disabilities and multiple disabilities in area of education and of support.
Syllabus
  • Okruhy: 1. Poradenství a speciální pedagogika. 2. Síť poradenských zařízení. 3. Kasuistika, analýza vybraných kasuistik. 4. Poradenství a raná péče. 5. Poradenství v oblasti předškolního a školního vzdělávání. 6. Kariérní poradenství. 7. Vývoj vztahu společnosti k jedincům se zdravotním postižením se zaměřením na tělesně postižené. 8. Pojetí oboru somatopedie, hlavní představitelé. 9. Hodnocení vývojových zvláštností do jednoho roku. 10. Diagnostika dítěte od tří do šesti let. 11. Školní zralost. 12. Vzdělávání jedinců se zdravotním postižením, možnosti integrace. 13. Specifika výuky na základní škole pro tělesně postižené. 14. Vývoj, diagnostika a rozvoj jemné a hrubé motoriky se zaměřením na tělesně postižené. 15. Legislativa. 16. Ucelená rehabilitace. 17. Využití počítačů u tělesně postižených. 18. Klasifikace pohybových vad. 19. Centrální a periferní obrny. 20. MO – etiologie, formy, charakteristika. 21. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO. Nápadné znaky orálního vývoje. 22. Bazální stimulace. 23. Vliv zdravotního postižení na osobnost jedince. 24. LMD – etiologie, charakteristika, vliv na psychický vývoj. 25. Charakteristika jedinců se zdravotním znevýhodněním (zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc), nejčastější výskyt. 26. Specifika vzdělávání ve školách při nemocnicích, ozdravovnách, léčebnách. 27. Herní terapie. 28. Hipoterapie, canisterapie. 29. Arteterapie, muzikoterapie. 30. Ergoterapie. 31. Vojtova metoda reflexní terapie. 32. Specifika rehabilitace u seniorů.
Literature
    recommended literature
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (Educational and Psychological Counselling and Intervention in the Early and Pre-school Period of Children with Special Educational Needs). 1st ed. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 pp. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením (Special Educational Support for People with Physical Disabilities). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 pp. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
    not specified
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar and Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením (Early Support and Intervention for Children with Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 pp. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 207 pp. MSD, spol. s r. o. ISBN 978-80-210-5591-9. info
  • VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku (Childhood Epilepsy). In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2006, p. 69 - 96, 13 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects Teaching the Physically Impaired). druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
Teaching methods
Seminar, analysis of selected kasuistik.
Assessment methods
Written test, it is necessary for the student to answer correctly in 65%. The test will contain 30 questions.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Autumn 2018, Spring 2019, Autumn 2019, Spring 2020, autumn 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2013/SPROC_SP2d