SPk553 Souběžné postižení více vadami 1 - tělesné postižení

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk553/OS01: Pá 23. 4. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 30. 4. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 7. 5. 14:00–19:50 učebna 19a, So 22. 5. 8:00–13:50 učebna 19a, D. Opatřilová, P. Röderová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je prohloubit problematiku jedinců s tělesným postižením a kombinovanými vadami v oblasti vzdělávání a podpory.
Výstupy z učení
Student má poznatky z oblasti podpory žáků s tělesným postižením. Orientuje se v oblasti terminologie osob s kombinovaným postižením,. Umí vymezit oblast kombinovaného postižení. Zná intervenční potupy uplatňované u žáků s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami.
Osnova
  • Okruhy:
  • 1. Poradenství a speciální pedagogika.
  • 2. Kompetence, cíle a legislativa ke speciálně pedagogickému poradenství.
  • 3. Síť poradenských zařízení.
  • 4. Profil poradenského pracovníka.
  • 5. Zásady poradenské intervence.
  • 6. Metody a prostředky poradenské práce.
  • 7. Speciálně pedagogická diagnostika v poradenství.
  • 8. Kasuistika, analýza vybraných kasuistik.
  • 9. Poradenství a raná péče.
  • 10. Poradenství v oblasti předškolního a školního vzdělávání.
  • 11. Kariérní poradenství.
  • 12. Vývoj vztahu společnosti k jedincům se zdravotním postižením se zaměřením na tělesně postižené.
  • 13. Pojetí oboru somatopedie, hlavní představitelé.
  • 14. Hodnocení vývojových zvláštností do jednoho roku.
  • 15. Diagnostika dítěte od tří do šesti let.
  • 16. Školní zralost.
  • 17. Vzdělávání jedinců se zdravotním postižením, možnosti integrace.
  • 18. Specifika výuky na základní škole pro tělesně postižení.
  • 19. Vývoj, diagnostika a rozvoj hrubé motoriky se zaměřením na tělesně postižené.
  • 20. Vývoj, diagnostika a rozvoj jemné motoriky se zaměřením na tělesně postižené.
  • 21. Vývoj, diagnostika a rozvoj grafomotoriky a psaní u tělesně postižených.
  • 22. Využití počítačů u tělesně postižených.
  • 23. Klasifikace pohybových vad.
  • 24. Centrální a periferní obrny.
  • 25. MO – etiologie, formy, charakteristika.
  • 26. Psychologické zvláštnosti u dětí s MO
  • 27. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO. Nápadné znaky orálního vývoje.
  • 28. MO jako kombinované postižení, možnosti vzdělávání, specifika (speciální škola – alternativní programy).
  • 29. Bazální stimulace.
  • 30. Vliv zdravotního postižení na osobnost jedince.
  • 31. ADD – etiologie, charakteristika, vliv na psychický vývoj.
  • 32. Charakteristika jedinců se zdravotním znevýhodněním (zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc), nejčastější výskyt.
  • 33. Specifika vzdělávání ve školách při nemocnicích, ozdravovnách, léčebnách.
  • 34. Herní terapie.
  • 35. Hipoterapie, canisterapie.
  • 36. Arteterapie, muzikoterapie.
  • 37. Ergoterapie.
  • 38. Vojtova metoda reflexní terapie.
  • 39. Specifika rehabilitace u seniorů.
  • 40. Alternativní a augmentativní komunikace.
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
Výukové metody
Seminář,exkurze, analýza případové sudie.
Metody hodnocení
Seminární práce. Ústní zkouška.
Informace učitele
Odborná literatura:
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7.
JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1.
JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6.
KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.
KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1.
KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5.
KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy. Aleš enk Dobrá Voda: 2002. ISBN 80-86473-23-6.
KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. Praha, UK, 2002. ISBN 80-7290-094-3.
KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-42-6.
KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdělávání těžce postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3.
KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka a učebnice pro výuku pomocí obrázků. Praha: Tech-Market, 1997
LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988
LUDÍKOVÁ, L., MALEEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991
LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.
KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8.
MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-981-6.
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-60-5.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9.
MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3
NILSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
NOVOSAD, L., ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska výchovy. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9.
OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1.
PILAOVÁ, T., T. HRADÍLKOVÁ Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
PLEVOVÁ, M. Dítě v nemocnici. Brno: MU, 1997
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-570-9.
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0.
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2.
SCHOPLER, MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-9.
SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. a kol. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0398-X.
SORIANO, V. Raná intervence v Evropě. Trendy v 17 evropských zemích. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdlávání, 2000. ISBN 87-90591-04-6.
SVOBODOVÁ, J. Předškolní příprava dítěte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-14-95
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
VÁGNEROVÁ, M. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: UK, 1996
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-678-0.
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.
VANOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X.
TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.
TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Avicenum, Grada. 1996. ISBN 80-7169-257-3.
VAŠEK, Š., VANOVÁ, A. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-4-5.
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9.
VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým mentálním postižením. Praha: IPPP, 2001
VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1996. ISBN 80-7184-203-6.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022.