SPk603 Výuka žáků se SVP III – sluchové, zrakové a tělesné postižení

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
seminární práce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření dovedností a kompetencí studentů při překonávání překážek ve škole u žáků s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, které jim důsledky postižení vytváří bariéry v dosahování cílů výuky. Edukační potřeby jsou zaměřené na podporu těchto žáků v procesech učení, na specifika výuky a na podporu pedagogů v inkluzivní škole se zaměřením na strategie podpory žáka s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy:
• student bude umět podporovat žáky se SVP se zaměřením na problémy v procesech učení,
• bude znát speciálněpedagogické postupy při edukaci,
• bude umět adekvátně využívat kompenzační pomůcky.
Osnova
  • Tělesné postižení
  • 1. Mentální procesy u žáků s tělesným postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence.
  • 2. Využití speciálních reedukačních a kompenzačních metod ve vyučování (náhradní způsoby psaní, senzomotorická cvičení); modifikace vyučovacích metod a způsoby výuky u žáků s tělesným postižením (znát a respektovat specifické problémy žáka – snížené pracovní tempo, individuální potřeby, klasifikace a hodnocení).
  • 3. Úprava prostředí (zajištění bezbariérovosti, optimální sezení a pracovní plocha, uspořádání třídy, asistence při přemísťování apod.), využití kompenzačních a rehabilitačních pomůcek ve vzdělávání (pomůcky usnadňující pohyb, pomůcky na psaní a kreslení, pomůcky na rozvoj manuální činností a sebeobsluhy, pomůcky k TV a relaxaci, pomůcky k vybavení třídy).
  • 4. Informační technologie jako kompenzační pomůcky (speciální klávesnice, PC s hlasovým výstupem, počítačové programy, ovládání PC pomocí speciálních přídavných zařízení - myší a joystiků, software pro osoby se zdravotním postižením).
  • 5. Copingové strategie a jejich vztah u žáků dlouhodobě nemocných (žák s chronickým a dlohodobým onemocněním, žák s progresivním onemocněním).
  • 6. Intervence v oblasti spolupráce rodiny a školy (vzájemná komunikace, respekt vůči rodičům, zachovávat důvěrnost, nabídka strategií k zapojení rodičů, plánování setkání).
  • 7. Obecné přístupy k osobám na vozíčku (komunikace, překonávání technických bariér, asistenční podpora).
  • 8. Využití ergoterapie v edukaci žáků s tělesným postižením (smysluplné zaměstnávání, kterým usilujeme o zachování a využívání schopností jedince potřebných pro zvládání běžných denních, pracovních, zájmových a rekreačních činností u osob s tělesným postižením).
  • 9. Specifické problémy profesní přípravy a volby povolání (oblasti diagnostiky k profesionální orientaci, volba povolání, začlenění do světa dospělých).
  • 10. Okruh problémů u jedinců s lékařskou diagnózou autismus (charakteristika, specifika v procesu vzdělávání, TEACH program).
  • Oftalmopedie:
  • 11. Vliv postižení zraku na psychické procesy (oblast kognitivních procesů, komunikace). Specifika a sociální důsledky zrakového postižení v jednotlivých vývojových obdobích (dětství, adolescence, dospělost)
  • 12. Čtení a psaní u dětí a žáků se zrakovým postižením – strategie pro dosažení těchto schopnpostí a dovedností u různého stupně a typu postižení zraku. Braillovo písmo – zápis, výuka, užití.
  • 13. Tyflografika a možnosti hmatového zobrazování pro osoby s těžkým postižením zraku – využití různých technologií v procesu edukace.
  • 14. Úprava prostředí pro vzdělávání žáka s postižením zraku (pracovní místo, školní prostředí a jeho úprava pro žáka s postižením zraku).
  • 15. Samostatný pohyb a orientace v prostoru dětí a žáků s postižením zraku. Pohyb s bílou holí, s průvodcem. Strategie pro samostatný pohyb v různých podmínkách prostředí.
  • 16. Speciální a kompenzační pomůcky pro osoby s postižením zraku a jejich využívání v procesu vzdělávání a učení. Informační technologie a přístup k informacím žáků s postižením zraku.
  • 17. Modifikace a specifika metod a postupů ve výuce žáka s postižením zraku, vyučovací prostředky a úprava materiálů jako strategie pro efektivní vzdělávání a učení žáků s oslabeným viděním a žáků nevidomých.
  • 18. Komunikace se žákem s postižením zraku a s jeho rodinou. Komunikace se spolužáky a strategie podpory třídního klimatu v inkluzi žáka s postižením zraku. Spolupráce rodina-škola.
  • 19. Specifická opatření a modifikace v dílčích vzdělávacích oblastech (jazykové kompetence, matematické kompetence, společenské a přírodní vědy, tělesná výchova). Běžné a specifické kurikulum – cílená podpora žáka s postižením zraku v kontextu předprofesní a profesní přípravy.
  • 20. Přístup k osobám se zrakovým postižením a specifika provázení (podpora žáka s postižením zraku v oblasti školních a mimoškolních aktivit).
  • Surdopedie:
  • 21. Mentální procesy u žáků se sluchovým postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence.
  • 22. Komunikace u žáků se sluchovým postižením – vizualizace mluvené češtiny, recepce psané formy českého jazyka, čtenářská gramotnost, vizuálně – motorické komunikační systémy.
  • 23. Kompenzační pomůcky – sluchadla, kochleární implantáty, bezdrátová technologie.
  • 24. Využití speciálních metod ve vyučování – modifikace vyučovacích metod a způsoby výuky u žáků se sluchovým postižením (znát a respektovat specifické problémy žáka – pracovní tempo, koncentrace, individuální potřeby, klasifikace a hodnocení).
  • 25. Úprava prostředí (zajištění vhodných akustických podmínek, optimální usazení žáka ve třídě a pracovní plocha, uspořádání třídy apod.), využití kompenzačních a speciálních pomůcek ve vzdělávání (didaktické pomůcky, speciální učebnice, IT vybavení, pomůcky k vybavení třídy).
  • 26. Intervence v oblasti spolupráce rodiny a školy (vzájemná komunikace, respekt vůči rodičům, zachovávat důvěrnost, nabídka strategií k zapojení rodičů, plánování setkání).
  • 27. Intervence v oblasti spolupráce rodin, školy a poradenských pracovníků (ŠPP, ŠPZ, PPP).
  • 28. Logopedická terapie a její specifika u žáků s postižením sluchu ve školním věku, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem.
  • 29. Stimulace komunikační schopnosti a aktivizace žáků, dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze.
  • 30. Zážitkové aktivity – pro pedagogy a pro spolužáky (tematicky zaměřené na simulaci postižení sluchu).
  • 31. Puberta a dospívání (vliv postižení na průběh puberty, specifické problémy dospívajících).
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 198 s. ISBN 8024701790. info
  • Baslerová, P. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • BASLEROVÁ, Pavlína. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3307-3.
  • JANKOVÁ, Jana a Dagmar MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Vydání první. Praha: Pasparta, 2017, 116 stran. ISBN 9788088163619. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • KOMORNÁ, Marie. Psaná čeština českých neslyšících - čeština jako cizí jazyk. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 79 s. ISBN 9788087218297. info
  • HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. 2., přeprac. vyd., V KNA 1. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012, 175 s. ISBN 9788071955733. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Marie VÍTKOVÁ. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. první. Brno: MU, 2011, 258 s. ISBN 978-80-210-5693-0. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013, 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 659 s. ISBN 9788086723495. info
  • MORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 203 s. ISBN 8072544764. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 182 s. ISBN 807184053X. info
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
Výukové metody
Interaktivní účast na semináři, tvorba seminarní práce na zadané téma – po konzultaci s vyučujícím.
Metody hodnocení
Zkouška, Test 40 otázek, 70 % úspěšnost
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022.