ZS1BP_PsVV Psychologie vyučování a výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh
St 14:20–15:05 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Psychologie výchovy a vyučování 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce. 3. Metody pedagogické psychologie. 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference. 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky. 6. Psychologie vyučování. 7. Tvořivost. 8. Příčiny neprospívání žáků. 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení. 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Poruchy učení a chování žáků. 19. Zvládání školní zátěže 19. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Informace učitele
OKRUHY KE ZKOUŠCE Z PSYCHOLOGIE VYUČOVÁNÍ A VÝCHOVY 1. Předmět psychologie vyučování a výchovy, metody 2. Teorie učení v psychologii (asocianismus, behaviorismus, gestalt psychologie) 3. Druhy učení 4. Senzomotorické učení a dovednosti 5. Zákon opakování, zpětné vazby, motivace 6. Transfer a interference 7. Kognitivní styl a učební styl 8. Strategie učení 9. Pojmové mapování 10. Vývoj kognitivních funkcí, myšlení (Piaget, Vygotskij, Bruner,..) 11. Osvojování vědomostí 12. Výsledky učení (postoje, dovednosti, schopnosti, znalosti, kompetence) 13. Psychologie jnteligence 14. Psychologie tvořivosti 15. Patologie učení, specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie) 16. Učitel, psychologie osobnosti učitele, typologie učitele 17. Učitelský stres, burn – out, předcházení stresu 18. Osobnost žáka, zvládání školní zátěže, stres u žáků 19. Psychologie školního úspěchu a neúspěchu 20. Užití psychologických poznatků o učení a vyučování v praxi 21. Psychologie výchovy a její prostředky 22. Odměna a trest ve výchově 23. Styly výchovy 24. Hodnoty a morální vývoj 25. Výchova a sebevýchova 26. Výchova ve škole, vliv učitele, vrstevníci 27. Rodina a výchova 28. Poruchy chování 29. Problémový žák 30. Charakteristika osobnosti žáka, individuální rozdíly 31. Strategie řízení školní třídy 32. Klima školní třídy, sociální klima školy 33. Mnohostranný a jednostranný vývoj člověka
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.