ZS1BP_PsVV Psychologie vyučování a výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Rozvrh
St 14:20–15:05 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Psychologie vyučování a výchovy navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy.
Osnova
  • Sylabus psychologie výchovy a vyučování 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce. 3. Metody pedagogické psychologie. 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference. 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky. 6. Psychologie vyučování. 7. Tvořivost. 8. Příčiny neprospívání žáků. 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení. 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Poruchy učení a chování žáků. 19. Zvládání školní zátěže 19. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování OKRUHY KE ZKOUŠCE 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Předmět a metody pedagogické psychologie. 3. Teorie učení, psychologické směry a koncepce zabývající se učením 4. Vymezení učení v psychologii. Vztah učení a paměti, druhy učení. 5. Zákony učení. Motivace, zpětná vazba, opakování, transfer a interference. 6. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti, postoje, návyky, klíčové kompetence). 7. Kognitivní styl a učební styl 8. Psychologie tvořivost. 9. Psychologie inteligence. 10. Příčiny školního úspěchu a neúspěchu žáků. 11. Psychologie vyučování, učení a vyučování. 12. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování. 13. Psychologie výchovy. Cíle výchovy, typy výchovy, sebevýchova, převýchova 14. Prostředky výchovy (odměna a trest, účinné trestání, přesvědčování, vzory ve výchově) 15. Osobnost žáka současné školy. 16.Výchova a vývoj jedincova já, hodnoty a morální vývoj, vývoj a formování charakteru, prosociální chování. 17. Osobnost učitele, vlastnosti učitele, učitelský stres 18. Vztahy mezi učitelem a žákem, sociální interakce, sociální role, konformita, sociální dovednosti. 19. Klima školní třídy a školy. 20. Poruchy učení a chování žáků. 21. Stres, zátěž, přetěžování, antistresové programy. 22. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování.
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.