PdDR_PKSS Problémy kurikula v současné škole

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurikulum představuje klíčovou didaktickou kategorii, kterou spoluvytváří charakter komponent vzdělávacího procesu. Z hlediska postupné evropské unifikace je třeba věnovat pozornost řešení těchto otázek v národních školských systémech, v příslušných dokumentech i v edukační praxi. Zvláštní zřetel si zasluhuje obsahová dimenze kurikula, analýza strukturních komponent učiva vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů aj. Jako aktuální problém se jeví základní učivo, otázky transformace oborových poznatků. Čím dále víc se budou zohledňovat též multikulturní aspekty kurikula a jeho další vývoj. Nové pojetí kurikula se promítá do Rámcového vzdělávacího programu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli uvedeným souvislostem a osvojené poznatky dovedli aplikovat v oborových didaktikách.
Osnova
  • Kurikulum představuje klíčovou didaktickou kategorii, kterou spoluvytváří charakter komponent vzdělávacího procesu. Z hlediska postupné evropské unifikace je třeba věnovat pozornost řešení těchto otázek v národních školských systémech, v příslušných dokumentech i v edukační praxi. Zvláštní zřetel si zasluhuje obsahová dimenze kurikula, analýza strukturních komponent učiva vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů aj. Jako aktuální problém se jeví základní učivo, otázky transformace oborových poznatků. Čím dále víc se budou zohledňovat též multikulturní aspekty kurikula a jeho další vývoj. Nové pojetí kurikula se promítá do Rámcového vzdělávacího programu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli uvedeným souvislostem a osvojené poznatky dovedli aplikovat v oborových didaktikách.
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Nejméně 3 konspekty z literatury, případně metodicky zpracovaný materiál pro výuku.
Informace učitele
DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha : SPN, 1975. CHLUP, O. Několik statí k základnímu učivu. Praha : SPN, 1958. KRÁL, M. Kam směřuje civilizace? Praha : Filosofia, 1998. MAŇÁK, J. Problém kurikulum. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 62 67. MAŇÁK, J., JANÍK, T. (ed.) Orientace české základní školy. Brno: MU, 2005. PAŘÍZEK, V. K obsahu vzdělání a jeho soudobým proměnám. Praha : SPN, 1984 PRŮCHA, J. Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Praha : Karolinum, 1992. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002, 2. vyd. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VUP, 2001. Standard základního vzdělávání. Praha : Fortuna, 1999. SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2004. ŠVEC, Š. Princípy premeny národnej sústavy školstva. Pedagogická revue, 51, č. 1, s. 2 14. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.