PdDR_PKSS Kurikulární studia

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurikulum představuje klíčovou didaktickou kategorii, kterou spoluvytváří charakter komponent vzdělávacího procesu. Z hlediska postupné evropské unifikace je třeba věnovat pozornost řešení těchto otázek v národních školských systémech, v příslušných dokumentech i v edukační praxi. Zvláštní zřetel si zasluhuje obsahová dimenze kurikula, analýza strukturních komponent učiva vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů aj. Jako aktuální problém se jeví základní učivo, otázky transformace oborových poznatků. Čím dále víc se budou zohledňovat též multikulturní aspekty kurikula a jeho další vývoj. Nové pojetí kurikula se promítá do Rámcového vzdělávacího programu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli uvedeným souvislostem a osvojené poznatky dovedli aplikovat v oborových didaktikách.
Osnova
  • Kurikulum představuje klíčovou didaktickou kategorii, kterou spoluvytváří charakter komponent vzdělávacího procesu. Z hlediska postupné evropské unifikace je třeba věnovat pozornost řešení těchto otázek v národních školských systémech, v příslušných dokumentech i v edukační praxi. Zvláštní zřetel si zasluhuje obsahová dimenze kurikula, analýza strukturních komponent učiva vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů aj. Jako aktuální problém se jeví základní učivo, otázky transformace oborových poznatků. Čím dále víc se budou zohledňovat též multikulturní aspekty kurikula a jeho další vývoj. Nové pojetí kurikula se promítá do Rámcového vzdělávacího programu. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli uvedeným souvislostem a osvojené poznatky dovedli aplikovat v oborových didaktikách.
Literatura
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004, 158 stran. ISBN 8073150603. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní
Zkouška probíhá formou série konzultací. Na první konzultaci je formulováno zadání úkolu, jehož vypracování je podmínkou úspěšného složení zkoušky. Tento úkol vychází z tématu disertační práce a týká se problematiky kurikula. Na druhé (případně třetí) konzultaci je diskutováno zpracování úkolu a jeho vliv na posun v práci na disertačním projektu.
Informace učitele
DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha : SPN, 1975. CHLUP, O. Několik statí k základnímu učivu. Praha : SPN, 1958. KRÁL, M. Kam směřuje civilizace? Praha : Filosofia, 1998. MAŇÁK, J. Problém kurikulum. Pedagogická orientace, 2003, č. 3, s. 62 67. MAŇÁK, J., JANÍK, T. (ed.) Orientace české základní školy. Brno: MU, 2005. PAŘÍZEK, V. K obsahu vzdělání a jeho soudobým proměnám. Praha : SPN, 1984 PRŮCHA, J. Proměny vzdělávání v mezinárodním kontextu. Praha : Karolinum, 1992. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002, 2. vyd. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VUP, 2001. Standard základního vzdělávání. Praha : Fortuna, 1999. SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2004. ŠVEC, Š. Princípy premeny národnej sústavy školstva. Pedagogická revue, 51, č. 1, s. 2 14. WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.