De2MP_VPx2 Výuková praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Předpoklady
De2MP_VPx1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
VÝUKOVÁ PRAXE II 4. ročníku magisterského studia učitelství pro II. stupeň ZŠ PdF MU je průběžná pedagogická praxe. Po absolvování praxe bude student schopen použít kompetence získané v průběhu praxe. Kromě výuky má student možnost blíže poznat profesní aktivity na základní škole. Tato praxe má pracovní název výuková praxe II a proběhne v termínu každý pátek (4 - 6 hodin). Je možné střídat aprobační předměty 1 krát za čtrnáct dní nebo každý pátek může být praxe pro oba aprobační předměty. Studenti mohou konat praxi ve skupinách po 2 studentech. Hlavním účelem praxe je, aby se studenti podrobně seznámili s životem a prací školy, na základě svých teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí pod vedením učitelů připravovali a realizovali různé typy vyučovacích hodin, ověřili si své vzdělávací a výchovné dovednosti při práci ve třídě, podíleli se na plnění běžných školních povinností a podrobně se seznámili s administrativní stránkou práce učitele. Měli by se seznámit s vedením pedagogické dokumentace o dětech, s katalogovými a osobními listy, třídními výkazy, třídními knihami, žádostmi o různá vyšetření dětí, atd., to vše vzhledem k jejich efektivnímu využití v učitelské praxi. Současně předpokládáme seznámení studentů se základními údaji o škole (vzdělávací programy, dlouhodobé záměry, výroční zprávy, zprávy o provedené školní inspekci, atd.).
Osnova
  • Předmět navazuje na předmět výuková praxe I, ale z obecnější roviny praktické přípravy (náslechy, analýza vyučovací hodiny, poznávání obecných psychodidaktických jevů ve vyučovací hodině apod.) dochází ke konkrétnější a specificky zaměřené pedagogické činnosti: Pozorování výuky a její rozbor, vlastní výuka, příprava na výuku a reflexe výstupů v hodinách aprobačních předmětů (koresponduje s předměty oborových didaktik aprobace). Hlavním cílem jsou náslechy a výstupy (výuka) a plnění všech povinností, které jsou běžné ve škole. Úkolem je také podrobně se seznámit s administrativní stránkou školské praxe. Prostudovat případně pomáhat vyplňovat pedagogickou dokumentaci o dětech, osobní listy, třídní knihu, žádosti o různá vyšetření dětí. Studenti ( dvojice) praktikují na škole každý pátek 4 -6 h. Účastní se náslechů - NEJMÉNĚ 10 Z APROBAČNÍHO PŘEDMĚTU DĚJEPIS!(podobný postup se předpokládá i udruhého aprobačního předmětu), konají vlastní vyučující výstupy (3 - 6 z aprobačního předmětu dějepis), po dohodě s vedoucím učitelem praxe realizují i jiné kratší či delší vstupy do výuky, mohou učiteli při výuce asistovat. Za dobu praxe zpracují zprávu na téma"Materiální podmínky výuky a její technická podpora". Bude-li jim dána příležitost účastnit se pracovních porad učitelského sboru s vedením školy a třídních schůzek s rodiči, mohou tím získat širší a komplexní náhled na svou budoucí profesi.
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : od hospitace k souviské praxi. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 133 s. ISBN 80-7041-412-X. info
  • SVOBODOVÁ, Jana a Alena NELEŠOVSKÁ. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro I. st. ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 116 s. ISBN 8024401711. info
  • Pedagogická praxe :metodické pokyny. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, 140 s. ISBN 80-7082-659-2. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
Výukové metody
Stáž ve školském zařízení.
Metody hodnocení
K zápočtu předloží studenti: 1) kalendář praxe (pedagogický deník)potvrzený vedením školy (nebo samostatné potvrzení)se 2) stručným hodnocením a podpisem vedoucího učitele praxe. 3)zprávu na téma"Materiální podmínky výuky a její technická podpora", 4) tři vyplněné varianty hospitačních protokolů 5)třikrát stejně vyplněné dohody o provedení práce cvičným učitelem.
Navazující předměty
Informace učitele
Do pedagogického deníku (kalendáře praxe)se zaznamenají i další aktivity: dozory, seznámení se s organizací práce v knihovně, počítačové učebně, účast na schůzích, poradách nebo třídních schůzkách s rodiči apod. Také se vyplní údaje o tom, s kterou školní dokumentací jste byli seznámeni. Cvičnému učiteli této praxe náleží odměna (na základě 2x vyplněné dohody, za rozbor 1. vyuč. hodiny u studenta 100, - Kč, celkem tedy např.: (5 hod.)5x 100,- Kč. = 500 Kč.apod. , do smlouvy je třeba vypsat částku i slovy: tj. pět set, atd. Kolonku práci převezme: vyplnit pouze příjmením: Štěpánek
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013.