NJ2M_VPx2 Výuková praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/1. 2 týdny (min.5 hod.náslech, 6 hod. výuka). 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním účelem praxe je, aby se studenti podrobně seznámili s životem a prací školy, na základě svých teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí pod vedením cvičných učitelů připravovali a realizovali různé typy vyučovacích hodin, ověřili si své vzdělávací a výchovné dovednosti při práci ve třídě, podíleli se na plnění běžných školních povinností a podrobně se seznámit s administrativní stránkou práce učitele. Formou hospitace, asistence nebo pokusů vyučovat v celých nebo v různých částech vyučovacích hodin (přiměřeně k možnostem studenta 1. ročníku magisterského programu) se mohou studenti zároveň zdokonalovat ve svých profesních dovednostech.
Osnova
  • 1. 6 hodin výuky 2. 5 hodin hospitací (podle možností ve vlastním zájmu i více)
Literatura
  • WIEGT, Ralph. Deutschunterricht bei Lese-Rechtschreib-Schwache. 151 s. info
  • Texte für den Deutschunterricht. Moritz Diesterweg. info
  • Kreative Aktivitäten : [praktische Materialen für den Deutschunterricht]. Edited by Michaela Petřkovská. Praha: Raabe, 2011, [74] s. ISBN 9788086307435. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Bewegtes Lernen und psycholinguistischer Deutschunterricht bei Kindern mit gestörter Kommunikationsfähigkeit. In JANÍKOVÁ, Věra a Brigitte SORGER. Didaktik des Deutschen als Fremdsprache und die neuen Herausforderungen in Forschung und Lehre. 1. vyd. Brno: ACADEMICUS, 2009, s. 104-113. ISBN 978-80-87192-04-7. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Guter Deutschunterricht. 2009. info
  • Kompetenzhandbuch für den Deutschunterricht : auf der empirischen Basis des DESI-Projekts. Edited by Heiner Willenberg. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2007, 239 s. ISBN 9783834002303. info
  • Deutschdidaktik und Deutschunterricht nach PISA. Edited by Ulf Abraham. Freiburg im Breisgau: Fillibach, 2003, 446 s. ISBN 3931240274. info
  • BIMMEL, Peter, Bernd KAST a Gerhart NEUNER. Deutschunterricht planen : Arbeit mit Lehrwerklektionen. Berlin: Langenscheidt, 2003, 176 s. ISBN 3468496591. info
  • VALOVÁ, Lenka. Die Rolle der Hausaufgaben im kommunikativen Deutschunterricht an der Grundschule. Edited by Věra Janíková. 2002, 52 l. info
  • GRÜNER, Margit a Timm HASSERT. Computer im Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 2000, 193 s. ISBN 3468496621. info
  • WICKE, Rainer E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Verlag für Deutsch, 1995, 88 s. ISBN 3885326930. info
  • Arbeitsmittel für den Deutschunterricht an Ausländer : erschienen in der Bundesrepublik Deutschland. 26. Aufl. Berlin: Langenscheidt, 1991, 326 s. ISBN 3468498314. info
  • HARNISCH, KUMM a Hans BARKOWSKI. Handbuch fur den Deutschunterricht mit Arbeitsmigranten. 2. vyd. Mainz: M.Werkmeister, 1986, 381 s. ISBN 3-925385-12-6. info
  • EDELHOFF, Christoph. Authentische Texte im Deutschunterricht :Einführung und Unterrichtsmodelle. 1. Aufl. München: Max Hueber Verlag, 1985, 206 s. ISBN 3-19-001400-0. info
  • NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
Výukové metody
náslech a výuka
Metody hodnocení
předložení záznamů náslechů a hodnocení výuky cvičným vyučujícím
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013.