SPp216 Specializace: Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a s mentálním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Odehnalová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Znalost obsahu logopedie a psychopedie v rozsahu státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace osob s lehkým mentálním postižením. Osvojí si poznatky týkající se problematiky komunikace a narušené komunikační schopnosti, specifika ontogeneze řeči osob s mentálním postižením. Bude disponovat znalostmi týkající se charakteristiky řeči osob s mentálním postižením v závislosti na stupni, typu a formě mentální retardace. Edukace osob s lehkým mentálním postižením, terminologická východiska. Student se umí orientovat v problematice rozvoje řeči a jazykových schopností u žáků s mentálním postižením z hlediska jazykových rovin.
Výstupy z učení
Na konci předmětu bude mít student osvojena specifika ontogeneze řeči osob s mentálním postižením, bude se orientovat v charakteristice řeči osob s mentálním postižením v závislosti na stupni, typu a formě mentálního postižení, bude ovládat postupy užívané při rozvoji řeči dětí a žáků s lehkým mentálním postižením; bude se orientovat v problematice edukace žáků s lehkým mentálním postižením.
Osnova
  • Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Okruh žáků s lehkým mentálním postižením (specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností). Poradenské systém poskytující služby pro děti a žáky s lehkým mentálním postižením. Předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Základní škola. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na osoby s mentálním postižením. Didaktické zásady, metody, formy a prostředky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Postavení terapií v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním. Pracovní uplatnění osob s lehkým mentálním postižením. Koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence. Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, narušená komunikační schopnost. Specifika vývoje řeči a jazykových schopností dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu MR na vývoj řeči a jazykových schopností. Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. Narušený vývoj řeči, logopedická intervence u žáků s narušeným vývojem řeči, možnosti ovlivňování vývoje řeči a jazykových schopností. Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. Rozvoj foneticko-fonologické roviny řeči u žáků s mentálním postižením (dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace).
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
    neurčeno
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 222 s. ISBN 9788024615653. info
  • FRANIOK, Petr a Jaroslav KYSUČAN. Psychopedie - Speciální pedagogika mentálně retardovaných. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - PdF, 2002, 57 s. ISBN 80-7042-247-5. info
  • VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie :kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997, 193 s. ISBN 80-902057-9-8. info
  • EISOVÁ, Alena. Kapitoly z dějin psychopedie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 61 s. info
Výukové metody
Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
Metody hodnocení
1. Aktivní docházka do seminářů s 80% povinnou účastí. 2. Písemná zkouška z oblasti Edukace žáků s mentálním postižením. Ke splnění požadavků je nutných 70% správných odpovědí. 3. Ústní zkouška z oblasti Edukace žáků s narušenou komunikační schopností.
Informace učitele
Další informaace (aktuální znění okruhů, literatury, požadavků apod.) bude sděleno vyučujícím na začátku výuky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti logopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPp216