FJ2MP_FDI3 Didaktika 3

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na formy nácviku výuky řečových dovedností v jazykové třídě. Po vymezení vztahu k jazykovým prostředkům je věnována pozornost jejich dílčím aspektům, typologii cvičení a různým prostředkům pro aktivizaci výuky. Dále se pokračuje s Rámcovým vzdělávacím programem a přípravou Školního vzdělávacího programu. V průběhu tohoto semestru si studenti připravují metodické listy na základě témat praktické části státní závěrečné zkoušky, kde mimo jiné navrhnou, jak by danou problematiku aplikovali ve výuce. Uvedené metodické listy budou studenti prezentovat rovněž u státní závěrečné zkoušky.
Osnova
  • 1. Poslech s porozuměním: Typy poslechových cvičení. Fáze nácviku. 2. Čtení s porozuměním: Pojem, předmět a cíle čtení. Prediktabilita. Fáze nácviku. Cvičení. Druhy čtecích textů. 3. Ústní projev: Pojem a cíle. Nácvik. Překonávání obtíží. Typologie ústního projevu. Hodnocení a klasifikace. 4. Písemný projev: Pojem, fáze a metody nácviku. Oprava chyb a hodnocení. 5. RVP a ŠVP: návrh kurikulárních dokumentů pro francouzský jazyk na ZŠ.
Literatura
  • CHARLES, R., WILLIAME, Ch. La communication orale. 1. vyd. Paris : Nathan, 1994. 159 s. ISBN 2-09-176791-3.
  • CORNAIRE, C., RAYMOND, P. M. La production écrite. 1. vyd. Paris : CLE International, 1999. 145 s. ISBN 209-033-340-5.
  • CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. 1. vyd. Grenoble : PUG, 2003. 452 s. ISBN 2 7061 1082 1.
  • CUQ, J.-P. Dictionnaire didactique du français langue étrangere et seconde. Paris : CLE International, 2003. 303 s. ISBN 209-033972-1.
  • HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 500 s.
  • PENDANX, M. Les activités d apprentissage. 1. vyd. Paris : Hachette, 1998. 192 s. ISBN 2-01-15-5098-X.
  • WEISS, F. Jouer, communiquer, apprendre. 1. vyd. Paris : Hachette, 2002. 127 s. ISBN 2-01- 1552-05-2.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Test na témata probraná během semestru. Minimální úspěšnost testu je 70%. Do známky za zkoušku budou zohledněny i dílčí výsledky testů z Didaktiky 1-2 a metodické listy zpracované na základě témat Didaktiky 1-3.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010.