SPSPC_SP2d Specializace 2d Somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specializace - somatopedie 1. SP4BP_SPT1 Program rané péče, dětská mozková obrna, etiologie, formy, zvláštnosti, specifika ve výuce, speciálně pedagogická diagnostika u tělesně postižených, symptomatické poruchy řeči u DMO, alternativní komunikace, IVP, terapie, profesní orientace a pracovní uplatnní, specifika práce u seniorů.
Osnova
  • Okruhy: 1. Raná péče u dětí s vývojovými poruchami. 2. Dít s pohybovým postižením v mateské škole. 3. Lateralita diagnostika, se zřetelem k tělesně postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz. 4. Posuzování školní zralosti u dětí s LMD a DMO. 5. Příprava tělesně postiženého dítěte na vstup do školy (úkoly rodiny, mateské školy, SPC, rehabilitaního stacionáe). 6. SPC pro tělesně postižené, organizace, význam, zaměření činností. 7. Zvláštnosti ve výuce tělesně postižených ve speciálních školách, předmět dorozumívací dovednosti. 8. Profesní orientace tělesně postižených a jedinc s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem. 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetri ehemisfér, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza). 10. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza). 11. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza). 12. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesné postižení (obsahová stránka, jednotlivé složky posuzování v RA a OA). 13. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 14. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 15. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence. 16. Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s DMO, nápadné znaky orálního vývoje. 17. Individuální vzdělávací program pro předškolní věk (mateřská škola, rehabilitační stacionář). 18. Individuální vzdlávací program pro školní věk (základní škola). 19. DMO jako kombinované postižení (hybné postižení, MR, epilepsie, komunikace, smyslové vady). 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s DMO. 21. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s DMO (podpora rozvoje řeči u dětí s DMO speciálním pedagogem somatopedem. 22. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u tělesně a vícenásobně postižených. Užití počítačů u tělesně postižených. 23. Problematika výchovy a vzdělávání u jedinců s vícenásobným postižením (tělesné + mentální), vzdělávací program zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, alternativní program rehabilitaních tříd pomocné školy. 24. Terapie ve speciálně pedagogické péči (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie - obecně). 25. Léčebná rehabilitace u klientů s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda). 26. Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postiženou mládež. 27. Význam práce a pracovního uplatnní tělesně postižených. 28. Podporované zaměstnávání (vznik, cíle, úkoly). 29. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v ČR. 30. Srovnání integrace v ČR a ve vybraných zemích EU (kategorizace, podmínky, možnosti).
Literatura
  • KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80 85931-69-9.
  • KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených děti. Praha: Tech-Market 1996. ISBN 80-902134-1-3.
  • KOLEKTIV AUTORŮ: Defektologický slovník. Praha: H+H, s.r.o., 2000.
  • KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a ei u dtí s DMO. Praha: MPSV 1986.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Didaktické zvláštnosti ve vyučování u integrovaných tělesně postižených žáků. Komenský. Brno: PdF MU v Brně, 2008, roč. 132, č. 3, s. 28-30. ISSN 0323-0449. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost a narušení sociálních vztahů žáků s tělesným postižením, zdravotním oslabením a žáků nemocných. 2007. vyd. 2007. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pohyb a možné důsledky při organickém poškození CNS. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Brno: PdF MU, 2007, s. 1-11. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika; Jemná motorika; Hrubá motorika. In Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 21-26. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. První. Brno: MU Brno, 2005, 132 s. AA-7,64 VA - 7,79. ISBN 80-210-3718-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005, s. 43-56. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Komunikace v poradenství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie , praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 194-200, 6 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Osobnost žáka s tělesným postižením, chronickým onemocněním a zdravotním oslabením. 1. vyd. Praha: IPPP ČR, 2004, 4 s. 37. ISBN 80-86856-01-1. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Přístupy k edukaci a pracovnímu uplatnění dětí/žáků s tělesným postižením. Disertační práce. 1. vyd. Brno: MU, 2004, 291 s. Speciální pedagogika. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Vývoj, diagnostika a reedukace jemné motoriky. In Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004, s. 74-86, 12 s. 180. publikace. ISBN 80-7315-071-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2003, 52 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-210-3242-1. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 52 s. ISBN 8021032421. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Speciálně pedagogická intervence u dětí žáků s tělesným postižením a více vadami. Rigorózní práce. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2001, 133 s. Speciální pedagogika. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Diagnostika tělesně postižených dětí v předškolním věku, individuální výchovně vzdělávací plány. In POLÁŠKOVÁ, Dagmar. Speciálně pedagogická diagnostika a intervence v péči o tělesně a zdravotně postižené. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost Praha, 1997, s. 19-22. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Úkoly speciálně pedagogické diagnostiky ve výchovně vzdělávací práci s tělesně postiženými dětmi předškolního věku. 1. vyd. Brno: CDVU MU Brno, 1994, 39 s. Edice pedagogické literatury. info
Metody hodnocení
zkouska - ústní, vypracovaní seminární práce, 75% účast na semináři
Informace učitele
Podrobny a aktualizovaný seznam literatury bude předán vyučujícím spolu se sylaby a upřesněním požadavků.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.