Bi2BP_ARP1 Aranžování a úprava školních prostorů 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_ARP1/V: Po 15:15–17:50 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, K. Ševčíková
Předpoklady
Pro začátečníky se zájemem o aktivní zkušenostní učení. Platné očkování proti tetanu, vhodné pracovní oblečení do zahrady. Praktická cvičení. Aktuální sylaby, studijní literatura a podmínky studia jsou na e-learningu předmětu v IS MU Brno, ČR. Materiál na jednotlivé lekce kurzu si bude student hradit. Většina kompozic se stává majetkem autora.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání. významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit proč aranžování je alternativní forma učení ve studijních programech, připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě.
Osnova
  • Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky
  • 1. „Kejbaly“ - Středisko výchovy a vzdělávání pro TUŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití pro aktivizující a alternativní vyučování a učení
  • 2. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka
  • 3. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby
  • 4. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole - Aranžování pro zdraví-využití zeleniny a ovoce ze školní zahrady
  • - Kompozice, barva, textura
  • - Využití sušených rostlin ze školní zahrady
  • - Výstava „Barevný podzim“, práce s žáky na výstavě
  • - Advent a vánoční vazba“ – využití ve výuce a pro zdraví
  • - Aranžování a vazba - "Inspirace u odborníků"
Literatura
  • HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
  • WÖRNEROVÁ, Claudia. Adventní a vánoční výzdoba :nové nápady při tvoření výzdoby z listů, květů, větví a plodů. Translated by Lenka Krutilová. Zlín: Bawa, 1997, 71 s. ISBN 80-902387-2-6. info
  • HESSAYON, D. G. Okrasné stromy a keře v zahradě. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský a Ševčík, 1997, 128 s. ISBN 80-86029-24-7. info
  • HIEKE, Karel. Pokojové rostliny. 4., dopl. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1988, 414 s. info
Metody hodnocení
Skupinové projekty "Barevný podzim" a "Vánoce", diskuse v hodinách, domácí příprava na každý blok, prezentace odborníků z dané oblasti. Aktivní aranžování k tématům. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.