Bi2BP_ARP1 Aranžování a úprava školních prostorů 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_ARP1/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Ševčíková
Bi2BP_ARP1/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Ševčíková
Předpoklady
Kurz pro začátečníky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
(1) získat a zpracovat základní materiál pro aranžování (podzim, zima);
(2) průběžně zpracovávat jednotlivá témata;
(3) student bude připraven k úspěšné práci s žáky na téma Vánoce;
(4) interpretovat aranžování jako alternativní formu výuky ve studijních programech, připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě.
Předmět je obecně koncipován jako kurz motivující studenta k vytvoření závěrečné práce s žáky, splňující veškeré požadavky na ni kladené.
Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání. Významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Alternativní formy výuky a přípravy učitelů korespondují s trendy vzdělávání pro 21. stol. v EU.
Osnova
  • 1, Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky.
  • 2. „Kejbaly“ - Středisko výchovy a vzdělávání pro UŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití aranžování pro aktivizující a alternativní vyučování a učení.
  • 3."Výstava Barevný podzim" - význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka.
  • 4. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby :
  • - Aranžování pro zdraví - využití zeleniny a ovoce ze školní zahrady
  • - Kompozice, barva, textura - využití sušených rostlin ze školní zahrady
  • - Výstava „Barevný podzim“, práce s žáky na výstavě
  • - "Advent a vánoční vazba“ – využití ve výuce a pro zdraví
  • - "Inspirace u odborníků"
  • 5. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole.
Literatura
    doporučená literatura
  • JEDLIČKOVÁ, Helena a Kateřina ŠEVČÍKOVÁ. Projekt BIOLOGIE PRO ŽIVOT A ZDRAVÍ. Aranžování, alternativní metoda ve vzdělávání pro zdraví. In 5th International Conference SCHOOL AND HEALTH 21. 2009. ISBN 978-80-7392-098-2. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila. Aranžování a dekorace z rostlin. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 81 s. ISBN 8024706970. info
  • HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
    neurčeno
  • HAVLÍČKOVÁ, Kamila. Využití aranžování a vazby ve výuce na 1. st. ZŠ. Edited by Helena Jedličková. 1999, 117 s. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Výukové metody
Přednášky, praktické činnosti, diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků
Metody hodnocení
Zápočet za aktivní práci na cvičeních v průběhu kurzu.
Navazující předměty
Informace učitele
Praktická cvičení. Aktuální sylaby, studijní literatura a podmínky studia jsou v IS předmětu MU Brno, ČR. Materiál na jednotlivé lekce kurzu si bude student hradit. Většina kompozic se stává majetkem autora.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017.