SP7MP_S4c2 Specializace S4c2: Edukace jedinců s poruchami chování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování předmětu a zk.SP3MP_S4c1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit teoretické koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; teoretické koncepty intervence u dětí v roziku PCH a s poruchou chováná, etopedie jako vědní obor srovnání se zahraničím; seznámit se s otázkami edukace, integrace a inkluse, kdo je jedinc s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdlávání; strategie výuky, hodnocení v edukaním procesu; diagnostické metody v edukaním procesu, metody intervence ve výuce; systémová prevence v edukaním procesu; základy intervence; poradenství; resocializace; speciální pedagog osobnost, identita, postavení v edukaním procesu; problematika kriminality mladistvých; probaní a medianí služba, alternativní tresty, trest odnětí svobody; právní rámec ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu se student bude dobře orientovat v dané problematice.Získané informace bude umět aplikovat v etopedické praxi.
Osnova
  • 1. a) Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín b) Rizikové faktory poruchového chování, žák s poruchou chování ve škole hlavního proudu 2. a) Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy b) Poruchy chování spojené s agresí (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 3. a) Historický vývoj v přístupech k poruchám chování a jejich řešení b) Šikana na běžné škole, ve výchovném zařízení (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 4. a) Počátky ústavní péče ve světě a v českých zemích b) Poruchy chování spojené s konfliktem (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 5. a)Historické právní normy vztahující se k právní ochraně a odpovědnosti dětí a mládeže b) Delikvence mladistvých (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 6. a) Kauzální faktory poruch emocí nebo chování– biologické, rodinné, školní, kulturní b) Rodina jako rizikový faktor problémového chování 7. a) Odlišnosti žáka s problémy v chování a žáka s poruchami chování b) Institucionální náhradní rodinná péče – systém školských zařízení pro ústavní a ochranou výchovu 8. a) Osobnost dítěte jako rizikový faktor problémového chování dítěte, vývojová specifika chování b) Strategie výuky ve třídách s žáky s poruchami emocí nebo chování – diagnostika, plánování dlouhodobé, krátkodobé, IVP 9. a) Koncepční modely přístupů k problematice poruch emocí nebo chování, přínos teoretických konceptů b) ADD, ADHD, LMD (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 10. a) Právní rámec pro výkon ústavní a ochranné výchovy b) Diferenciace poruch chování z hlediska stupně narušování společenských norem 11. a) Edukace žáků s poruchovým chováním – v rámci běžných a speciálních školy b) Úloha diagnostického ústavu v procesu reedukace dítěte s poruchovým chováním 12. a) Systémová koncepce prevence kázeňských problémů ve výchovně-vzdělávacím procesu – škola, třída, hodnocení, vztahy, efektivita výuky b) Metody poznávání a hodnocení dítěte s poruchovým chováním 13. a) Strategie výuky ve třídách s žáky s poruchami emocí nebo chování – diagnostika, plánování dlouhodobé, krátkodobé, IVP b) Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin 14. a) Delikvence mladistvých b) Závislostní chování (definice, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence) 15. a) Edukace žáků s poruchami emocí nebo chování ve speciálních školských zařízeních b) Prevence kázeňských problémů ve výchovně-vzdělávacím procesu – škola, třída, hodnocení, vztahy, efektivita výuky 16. a) Problematika kriminality mladistvých b) Záškoláctví – přístupy k řešení problematiky záškoláctví b) Záškoláctví – přístupy k řešení problematiky záškoláctví 17. a) Probační a mediační služba v případech mladistvého pachatele b) Speciální pedagog jako poradce, jako terapeut – rozdíly, poradenský rozhovor – struktura, faktory účinnosti poradenského rozhovoru
Literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Interconnectendess in Systems. In Diagnostics and Planning. 1.vyd. Berlín: Frank a Timme, 2007, s. 219-227, 8 s. Euroepan Inclusion Studies. ISBN 978-3-86596-033-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Vernetzung in Systemen. In Diagnostik und Planung. 1. vyd. Berlin: Frank and Timme, 2007, s. 90 - 102, 12 s. European Inclusion Studies. ISBN 978-3-86596-033-7. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd., v Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
  • JEŽEK, Stanislav. Psychosociální klima školy I. Ježek S. (Ed.). Brno: MSD Brno s.r.o., 2003, 152 s. Sborník příspěvků. ISBN 8086633136. info
  • TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí :jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Translated by Dagmar Tomková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 198 s. ISBN 80-7178-503-2. info
  • POKORNÁ, Věra. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-600-5. info
Výukové metody
Teoretická příprava a návštěva vybrabého výchovného zařízení.
Metody hodnocení
Účast na seminářích (80 %), stáž, ústní zkouška, odborný překlad, portfolio.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
ELLIOTT,J; PLACE, M: Dít v nesnázích, 1.vyd.,Havlíkv Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 ONDRÁEK, P.: Františku, pesta konen zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 MATOUŠEK, O.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, Portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch uení, 1. vyd., Praha, Portál s.r.o., 1997, ISBN 80-7178-135-5 STELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítte školního vku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 VOJTOVÁ, V. Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Pokorná, V. Inkluzivní a kognitivní edukace. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006a. od s. 129-141, 11 s. ISBN 80-7290-258-X. VOJTOVÁ, V. Vernetzung in Systemen. In Ondráček, Petr - Störmer, Norbert , Diagnostik und Planung. 1. vyd. Berlin : Frank and Timme, 2007. od s. 90 - 102, 12 s. European Inclusion Studies. ISBN 978-3-86596-033-7. VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9 VOJTOVÁ, V. Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti.2.přepr. a rozšíř. vyd. Brno: MU 2008, ISBN 978-80-210-4573-6 WHO, ICF Checklist, version 2.1a. Geneva, 2003, [cit. 2007- 10- 03]. Dostupné na: www.who.int/classification/icf. WHO, ICD - online versions, ICD – 10 - 2007 VERSION, [online, cit. 2007-10-23]. Dostupné na: www.who.int/calssification/icd ZOUBKOVÁ, I. Kontrola kriminality mládeže. Dobrá Voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-08-2. Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j. 14 514/2000-51, Věstník MŠMT sešit 10/2000 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001 MŠMT, NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE. Bílá kniha. Praha: UIV 2001, ISBN 80-211-0413-9. Úmluva o právech dítěte, Sdělení federálního ministerstva zahraničních věcí 104/1991, Praha VYHLÁŠKA 72/2005 Sb., ze dne 9. února 2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. VYHLÁŠKA 438/2006 Sb, ze dne 30. srpna 2006, kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních. ZÁKON 359/1999 Sb.ze dne 9. prosince 1999 o sociálně-právní ochraně dětí v platném znění. ZÁKON 218/2003 Sb.ze dne 25. června 2003 o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže. ZÁKON č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 112/2006 Sb., č. 158/2006 Sb., č. 161/2006 Sb., č. 165/2006 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 342/2006 Sb. ZÁKON č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zákonů č. 383/2005 Sb., č. 179/2006 Sb. a č. 264/2006 Sb. ZÁKON č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 476/2004 Sb., zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 563/2004 Sb., zákona č. 383/2005 Sb. a zákona č. 112/2006 Sb. ZÁKON . 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zaízeních a o preventivn výchovné péi ve školských zaízeních Zákon o rodin a související pedpisy sociáln-právní ochrany dtí, ÚZ, Ostrava, Sagit, íslo 666, 2001 VYHLÁŠKA . 334 ze dne 22. záí 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zaízeních Metodický pokyn k jednotnému postupu pi uvolování a omlouvání žák z vyuování, prevenci a postihu záškoláctví j.: 10 194/2002-14 Smrnice MŠMT k integraci dtí a žák se speciálními vzdlávacími potebami do škol a školských zaízení .j.: 13 710/2001-24 ze dne 6.6.2002 Úmluva o právech dítte, in: Sbírka zákonon . 104/1991, s. 502, ástka 22
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.