SP7MP_S4c2 Specializace S4c2: Edukace jedinců s poruchami chování

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7MP_S4c2/01: Út 12:05–15:35 učebna 51, J. Andrysová, V. Vojtová
Předpoklady
SP7MP_S4c1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; etopedie jako vědní obor, srovnání se zahranicím; otázky edukace, integrace a inkluse jedinec s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdlávání; Seznámí se s pojmy - systémová prevence v edukačním procesu; základy intervence; poradenství; resocializace; speciální pedagog osobnost, identita, postavení v edukačním procesu; problematika kriminality mladistvých; probační a mediační služba, alternativní tresty, trest odnětí svobody; právní rámec ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen navrhnout strategie výuky, hodnocení v edukačním procesu; diagnostické metody v edukačním procesu a metody intervence ve výuce.
Osnova
  • Problematika klasifikace poruch chování;
  • Diagnostika v edukačních podmínkách školské instituce, rodiny ve vztahu k informované intervenci;
  • Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů;
  • Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování;
  • Koncept resilience a inkluze;
  • Internalizované poruchy chování;
  • Extrenalizované poruchy chování;
  • ADHD, ADD;
  • Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím;
  • Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím;
  • Kvalita života jedince s poruchami chování
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    doporučená literatura
  • ČERVENKA, Karel. Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu. In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, s. 305-316. ISBN 978-80-210-5731-9. info
Výukové metody
semináře, stáže, diskuze, případová práce
Metody hodnocení
případová studie, seminární práce dle zadání vyučujícího, zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali předmět SP7MP_S4c1.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.