MI3DC_DSP Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
8 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alena Šafrová (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Rozvrh
Pá 23. 9. 14:30–16:30 učebna 20, Pá 25. 11. 13:00–14:20 učebna 32, Pá 9. 12. 14:30–16:30 učebna 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnosticka ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škola a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen vyspětlit základní pojmy a vztahy v problematice vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dobře se orientuje v základní terminologii oboru, zná platnou legislativu, dokáže klasifikovat jednotlivé druhy postižení, orientuje se v přehledu škol, školských zařízení a poradenských služeb.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy. 2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Legislativa, RVP pro základní vzdělávání. 4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením. 5. Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče. 6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie. 7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom. 8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání. 9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 10. Dětská mozková obrna. 11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 12. Komunikace se zrakově postiženými. 13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými. 15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. 16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití. 17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 18. Reedukace specifických poruch učení. 19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrace dětí stělesným postižením. In Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2003, s. 132 - 176. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5. info
Výukové metody
Teoretická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metody hodnocení
Písemný test - pro úspěšné absolvování můsí být 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
Okruhy ke zkoušce ze speciální pedagogiky 1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody. 2. Integrace, legislativa k integraci jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989. 3. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v ČR. 4. Logopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR. 5. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu. 6. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění -charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocněni, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních. 7. Oftalmopedie -vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. 8. Psychopedie -pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika jednotlivých stupňů MR, výchova a vzdělávání jedinců s MR. 9. Autismus -etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem. 10. Specifické poruchy učení a chování -definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SYPU, systém péče o žáky se SYPU. 11. Etopedie -pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chováni a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. Literatura: MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999 PIPEKOVÁ, J. a kol Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998 VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.