SV4BP_ZPs1 Základy psychologie 1 (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Út 13:25–14:10 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem předmětu je důkladně seznámit studenty s obsahem jednotlivých psychologických disciplín. Osvojení základních vědomostí z oblasti obecné psychologie a psychologie osobnosti a jejich praktické využívání v sebepoznání a orientaci v praktickém denním, ale i profesním životě. Pokusit se o integrativní systematizaci poznatků a jejich uplatnění v rámci studia celé osobnosti. Předmět tvoří základní stavební kameny pro další studium psychologických, ale i pedagogických disciplín a praktickou přípravu studentů. Na předmět navazuje psychologie II (psychologie osobnosti)
Osnova
  • 1) Úvod do psychologie; psychologie jako věda o jednání, chování, prožívání; psychologie jako věda; struktura psychologie, obsah a předmět jednotlivých psychologických disciplín; zdroje psychologického poznání, „klinický“ a „akademický“ přístup; etické dimenze psychologie; psychologie jako pomáhající profese; přesahy do dalších oborů – pedagogika, sociální pedagogika, sociální práce.
  • 2) Psychologická paradigmata, nejdůležitější směry v psychologii; vědomé versus nevědomé jednání; svobodné versus determinované jednání; vrozené versus naučené jednání; racionální versus iracionální jednání; somatické versus psychické; vliv minulosti, přítomnosti, budoucnosti. Problém normality. Behaviorizmus, psychoanalýza, humanistická psychologie, kognitivní psychologie a jejich východiska.
  • 3) Kognitivní psychologie – základní pojmy, historický vývoj; procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, asocianizmus, gestaltizmus; architektura kognitivního systému.
  • 4) Percepce; tvarové zákony: figura-pozadí, blízkosti, podobnosti, uzavření; sítnice, obraz na sítnici, počitek, vjem; nápovědi zrakového vnímání – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice, pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání; tyčinky, čípky; konstruktivistické a přímé výklady vnímání
  • 5) Paměť a učení – explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá, pracovní paměť; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); modálně specifická a nespecifická; mechanická, logická; základní teorie paměti - teorie paměťových skladů, teorie pracovní paměti; Ebinghaus a jeho křivka zapomínání; učení na subhumánní a humánní úrovni; sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové; pojmové učení, senzitiace, habituace, senzitivní období, vtiskávání (imprinting); podmiňování klasické, sekundární (druhého řádu), operantní; sociální učení
  • 6) Reprezentace (mentální, vnější, analogová, propoziční, distribuovaná), mentální schéma
  • 7) Představy druhy představ, souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu
  • 8) Pozornost: definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt); vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita); druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní); osobní časová rovnice; test koncentrace pozornosti
  • 9) Myšlení - pojem a osvojování pojmů; myšlenkové operace (analýza - syntéza, indukce, dedukce., zobecnění, abstrakce); myšlení jako asociace, asociační zákony, slovníkový test; Piaget – vývoj myšlení; asimilace x akomodace; inteligence (teorie, způsoby měření); fluidní a krystalická inteligence; jednofaktorový model (Guilgord); Sternbergova teorie
  • 10) Myšlení a tvořivost: divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení
  • 11) Myšlení a morálka - Kohlbegrovo pojetí mravního vývoje; autonomní a heteronomní morálka (Piaget)
  • 12) Myšlení a řeč - syntax, sémantika; hloubkové syntaktické struktury; generativita (produktivnost) jazyka (Chomsky); metafora (Lakoff); fonémy, morfémy, propozice; Wernickova (Wernickeho) afázie (senzorická), Brocova afázie (expresivní); vnitřní řeč (Vygotski)
  • 13) Řešení problémů a usuzování - heuristika, pravidlo poměrného základu a jeho porušení; kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli (Witkin)
  • 14) Emoce a city, objasnění pojmů, dělení emocí a citů (stenické, astenické, afekty, nálady vášně, vyšší cit), teorie W. Jamese, evoluční teorie, interakce emocí a poznávacích procesů (tzv. percepční obrana)
  • 15) Motivace, klasifikace motivů (Maslow, Frankl), teorie motivace, výkonová motivace (aspirační úroveň K. Lewin), test aspirační úrovně, krizové situace a jejich řešení, typy překážek (frustrace, konflikt).
Literatura
    povinná literatura
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie. Translated by Erik Herman - Miroslav Petržela. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 863 s. ISBN 808560535X. info
    doporučená literatura
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál, 2010, 797 stran. ISBN 9788073676865. info
  • SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Edited by Eva Vyskočilová. Vyd. 4., V nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 807178608X. info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
    neurčeno
  • MAREK OP, A. M. Psychologie. Olomouc, 1992
  • GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století : některé významné směry a školy. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: Karolinum, 2002, 295 s. ISBN 8024603004. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 183 s. URL info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Předpokladem pro ústní část zkoušky je úspěšné absolvování minimálně dvou znalostních testů (z celkové počtu 3, 1 opravný a náhradní). Ke zkoušce se studenti připravují podle vymezení jednotlivých oblastí v průběhu celého semstru (viz. probíraná témata).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.