SV4BP_ZPs1 Základy psychologie 1 (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz má studentovi zprostředkovat orientaci v základních psychologických pojmech, teoriích a významných postavách. Semináře podrobněji rozebírají vybraná témata.
Osnova
  • 1) Úvod do psychologie
  • pojmy: psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, pedagogická psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie; vztah k oborům: etologie, etnologie, neurologie, matematika/kybernetika, filozofie; psychologie jako pomáhající profese, syndrom vyhoření a jeho prevence
  • 2) Základní psychologické směry a jejich historický vývoj
  • pojmy: asocianizmus, asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, blízkosti, kontrastu, ...); gestaltizmus (tvarová psychologie), gestalt zákony – figura/pozadí, pregnantosti (dobrého tvaru: uzavřenosti, blízkosti, podobnosti, ...); behaviorizmus, paradigma S-R; neobehaviorizmus, paradigma S-O-R, kognitivní mapy; kognitivní psychologie, kognitivní obrat, procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému
  • osobnosti: D. Hume, J.S.Mill, K. Koffka, M. Wertheimer, W. Köhler, J.B. Watson, E.C. Tolman
  • 3) Vnímání
  • pojmy: vnímání, čití, sítnice, obraz na sítnici, zraková dráha, zraková kůra; iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test; nápovědi zrakového vnímání monokulární – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice (překryv), pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání velikosti; nápovědi zrakového vnímání binokulární, stereoskopické vidění, binokulární paralaxa; nevědomé vnímání (Helmholtz); okohybné svaly, sakadické pohyby; tyčinky, čípky, konstantnost vnímání barvy, negativní paobrazy teorie: konstruktivistické výklady vnímání, přímé výklady jednání, ekologická teorie J. Gibsona
  • osobnosti: H. von Helmhotlz, H. Rorschach, J. Gibson
  • 4) Paměť
  • pojmy: explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá paměť; pracovní paměť, fonologický okruh, vizuálně prostorový náčrtník, centrální vykonavatel; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); vliv různých faktorů na zapamatování a vybavení: kontext, emoce, opakování, organizace materiálu, počet elementů/štěpů, sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové; paměť a představivost, eidetická vloha, mnemotechnika; vybavování autobiografických událostí; křivka zapomínání (Ebbinghaus); druhy učení: senzitiace, habituace, vtiskávání (imprinting), primární a sekundární podmiňování, klasické a operantní podmiňování; reflexologie; pojmové učení; sociální učení
  • autoři: H. Ebbinghaus, I.P. Pavlov, B. Skinner, A. Bandura, G.A. Miller
  • 5) Mentální reprezentace
  • pojmy: reprezentace mentální, vnější, analogová, propoziční; mentální schéma, mentální pojem, princip úspornosti vs. informativnosti; atribut; prototyp
  • osobnosti: E. Roschová
  • 6) Myšlení
  • pojmy: indukce, dedukce, heuristika, vhled; pravidlo poměrného základu a jeho porušení; asimilace, akomodace, schéma, stálost objektu, reverzibilita; myšlení a morálka – autonomní a heteronomní morálka, Kohlbergova stádia vývoje morálního usuzování;
  • teorie: Piagetova teorie vývoje myšlení, konstruktivistický přístup v pedagogice
  • autoři: J. Piaget, A. Tversky, D. Kahneman, L. Kohlberg
  • 7) Inteligence
  • pojmy: inteligence jako kognitivní proměnná, sociální inteligence, emoční inteligence, inteligence jako reálná vlastnost, operacionalistický pohled na inteligenci; g-faktor, fluidní a krystalická inteligence, verbální a neverbální inteligence, inteligence a kultura, testování inteligence, kulturně férové testy inteligence
  • autoři: C. Spearman, R.B. Cattel
  • 8) Pozornost
  • pojmy: pozornost aktivní a pasivní, zaměřená a rozdělená; fénomén/problém koktejlové párty
  • teorie: Broadbentova teorie filtru
  • 9) Myšlení a řeč
  • pojmy: syntax, hloubkové syntaktické struktury, generativita (Chomsky), sémantika, metafora (Lakoff); foném, morfém, propozice; amodálnost propoziční reprezentace; lexikon; Wernickova afázie, Brocova afázie; sakády a fixace při čtení písma; analytická a syntetická metoda při učení čtení/psaní; jazyk jako socio-kulturní fenomén, vnitřní řeč, simultánnost myšlení, sukcesivnost řeči; lingvistický relativizmus
  • teorie: teorie hloubkových syntaktických struktur (Chomsky); významy jako metafory tělesné zkušenosti (Lakoff); teorie vztahu myšlení a řeči (Vygotskij); Sapir-Whorfova teorie
  • autoři: N. Chomsky, G. Lakoff, L. Vygotskij
  • 10) Emoce pojmy: specifika emocí – aspekt hodnocení, orientování, tělesné zakotvení; emoce jako následek tělesných/fyziologických reakcí; emoce jako následek kognitivního hodnocení (např. myšlení u deprese); evolucionistický přístup ke zkoumání emocí, emoce a výrazy tváře; alexytimie
  • teorie: James-Langova teorie emocí; teorie W. Cannona; teorie R. Plutchika
  • 11) Tvořivost
  • pojmy: konvergentní a divergentní myšlení, role představivosti v tvořivém procesu
  • 12) Kognice-osobnost
  • pojmy: kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli (H. Witkin)
  • 13)
  • Motivace
  • pojmy: motiv, incentiva; motivace podle hlavních psychologických směrů: behaviorizmus, kognitivní psychologie, psychoanalýza, humanistická psychologie; deficitní potřeby a metapotřeby; hledání smyslu jako motivace
  • osobnosti: A. Maslow, V.E. Frankl
Literatura
    povinná literatura
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník [Portál, 2000]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X. info
  • ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
    doporučená literatura
  • GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • SILLAMY, Norbert. Psychologický slovník. Translated by Irena Strossová. 1. čes. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 246 s. ISBN 8024402491. info
  • GEIST, Bohumil. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Vodnář, 2000, 425 s. ISBN 80-86226-07-7. info
Výukové metody
semináře, homeworks
Metody hodnocení
docházka a aktivní účast (maximálně 1 absence), splněné všechny domácí práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SV4BP_ZPs1