RJ1027 Jazykový seminář 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. v kombinovaném studiu 24 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Bobrzyková (cvičící)
Mgr. Alexandra Gončarenko (cvičící)
Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko (cvičící)
Mgr. Anastasija Sokolova, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Oxana Truhlářová, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ1027/Kombi01: Pá 20. 9. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 4. 10. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 18. 10. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 8. 11. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 22. 11. 14:00–15:50 učebna 56, Pá 6. 12. 14:00–15:50 učebna 56, O. Bobrzyková, A. Sokolova
RJ1027/Prez01: Čt 12:00–13:50 učebna 72, A. Gončarenko
Předpoklady
Zvládnutí grafického systému ruského jazyka.Nastudování úvodní lekce (Lekce 0) Učebnice současné ruštiny (Olga Belintseva, Adam Janek).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Rozvíjení dovednosti čtení, elementárního ústního a písemného projevu, překladu a procvičování správné výslovnosti a intonace.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu student bude schopen rozumět textům v ruském jazyce na základní úrovni, novou slovní zásobu aplikovat v praxi (dialogická a monologická řeč), znát základní pravidla ruského pravopisu a umět je použít v písemném projevu, znát základní normy ruské výslovnosti a intonace.
Osnova
  • 1.–2. Slovní zásoba na téma „Seznámení, pozdravy, oslovení“. Tvoření oznamovací věty se slovesem být.
  • 3.–4. Co? Kde? Kdy? – práce s ruskou intonací, intonace otázek a odpovědí. Sestavení dialogů.
  • 5.–6. Jak se máte? Jak trávíte volný čas? Konverzační cvičení.
  • 7.–8. Moje studium a studijní povinnosti. Moje práce a pracovní povinnosti. Rozhovory.
  • 9.–10. Jak trávíte prázdniny/dovolenou? Aktivní a pasivní dovolená. Netradiční dovolená.
  • 11.–12. Odkud pocházíte? Jaké jste národnosti? Práce se slovní zásobou na téma „ Státy, národnosti“. Práce ve dvojicích.
Literatura
    doporučená literatura
  • LEBEDEVA, Marija Nikolaevna. Russkij jazyk s ulybkoj. Korotkie Istrii, šutki, dialogi. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2012. 88 s. ISBN 978-5-88337-264-2.
  • BELYNTSEVA, Olga a Adam JANEK. Učebnik sovremennogo russkogo jazyka. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2009, xii, 554. ISBN 9788025124420. info
  • HORVÁTOVÁ, Marie. Ruská konverzace. Vydání I. Praha: Ekopress, 2004, 255 stran. ISBN 8086119823. info
  • BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Praha: LEDA, 1999, 125 stran. ISBN 808592756X. info
Výukové metody
Konverzace, čtení textů v ruském jazyce a poslech audionahrávek, slohové práce. Pravidelné plnění domácích úkolů.
Metody hodnocení
Odevzdání závěrečné práce (eseje) v posledním týdnu výuky. Ústní zápočet dle témat.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět postupně rozvíjí komunikační dovednosti, schopnost ústního a písemného projevu (čtení, poslech s porozuměním, dialogy a monology, gramatická cvičení aj.). Studenti se učí nové slovní zásobě, seznamují se s ruským pravopisem. Důležitou součástí výuky je práce s textem (čtení, odpovědi na otázky, překlad, opakování vět a slovních spojení atd.). Písemný i ústní projev jsou pravidelně procvičovány mimo jiné formou samostatných úkolů. Povinná účast na seminářích, docházka se eviduje. Nepřítomnost je třeba doložit řádnou omluvenkou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.