RJ1027 Jazykový seminář 1

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. v kombinovaném studiu 24 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Aneta Čermáková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ1027/Kombi01: Pá 23. 9. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 7. 10. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 21. 10. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 11. 11. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 25. 11. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 9. 12. 16:00–17:50 učebna 7, A. Čermáková
RJ1027/Prez01: Út 8:00–8:50 učebna 62, kromě Út 25. 10., A. Čermáková
Předpoklady
Zvládnutí grafického systému ruského jazyka. Nastudování úvodní lekce (Lekce 0) Učebnice současné ruštiny, 1. díl (Olga Belyntseva, Adam Janek).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Rozvíjení dovednosti čtení, poslechu a elementárního písemného projevu. Zaměření na nácvik správné výslovnosti a intonace a rozvoj ústního projevu při monologu i tvorbě dialogů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen rozumět textům v ruském jazyce na základní úrovni, aplikovat v ústním projevu novou slovní zásobu a dbát na dodržování základních norem ruské výslovnosti a intonace (dialogická a monologická řeč), v písemném projevu dodržovat základní pravidla ruského pravopisu.
Osnova
  • 1. Slovní zásoba na téma „Seznámení, pozdravy, oslovení“. Tvoření oznamovací věty se slovesem být.
  • 2. Co? Kde? Kdy? – práce s ruskou intonací, intonace otázek a odpovědí.
  • 3. Jak se máte? Jak trávíte volný čas? Konverzační cvičení. Moje studium a studijní povinnosti. Moje práce a pracovní povinnosti.
  • 4. Jak trávíte prázdniny/dovolenou? Aktivní a pasivní dovolená. Netradiční dovolená.
  • 5. Odkud pocházíte? Jaké jste národnosti? Práce se slovní zásobou na téma „ Státy, národnosti“.
  • 6. Moje rodina a příbuzenské vztahy.
  • 7. Genealogie rodiny. Dialogy o rodinných poměrech.
  • 8. Moskva.
  • 9. Svět zvířat.
  • 10. Svátky.
  • 11. Vánoce a nový rok.
  • 12. Opakování.
Literatura
    doporučená literatura
  • DOLMATOVA, Olia a Ekaterina NOVACAC. Točka Ru : Russian course. Edited by Vladlena Pereklad. Moskva: [Pero], 2019, 139 stran. ISBN 9785604073339. info
  • BELYNTSEVA, Olga a Adam JANEK. Učebnik sovremennogo russkogo jazyka. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2009, xii, 554. ISBN 9788025124420. info
  • HORVÁTOVÁ, Marie. Ruská konverzace. Vydání I. Praha: Ekopress, 2004, 255 stran. ISBN 8086119823. info
  • BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Praha: LEDA, 1999, 125 stran. ISBN 808592756X. info
Výukové metody
Konverzace, čtení textů v ruském jazyce a poslech audionahrávek, slohové práce. Pravidelné plnění domácích úkolů.
Metody hodnocení
Odevzdání zadaných domácích úkolů a závěrečné slohové práce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět postupně rozvíjí komunikační dovednosti, schopnost ústního a písemného projevu (čtení, poslech s porozuměním, dialogy a monology, gramatická cvičení aj.). Studenti se učí novou slovní zásobu, seznamují se s ruským pravopisem. Důležitou součástí výuky je komplexní práce se psaným i mluveným textem (audio materiály) a také videi (audiovizuální složkou). Písemný a ústní projev jsou pravidelně procvičovány mimo jiné formou samostatných úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.