RJs306 Vybrané kapitoly didaktiky se zaměřením na učitelství ruského jazyka a literatury

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni B2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je získat znalosti o současném postkomunikačním přístupu k výuce cizích jazyků (konkrétně – ruštiny) a aktivizujících výukových metodách na SŠ. Studenti si rozvíjejí oborově didaktické kompetence v oblasti tvorby kurikula a učebních materiálů, studenti prohloubí své znalosti o možnostech implementace principů didaktiky dalšího cizího jazyka (ruštiny) do edukační praxe. Důraz je kladen na specifika ruštiny jako slovanského jazyka při výuce českých studentů.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu studenti budou schopni aplikovat oborově didaktické kompetence v oblasti tvorby kurikula a učebních materiálů v praxi a také budou schopni implementovat principy didaktiky dalšího cizího jazyka (ruštiny) do edukační praxe. Důraz je kladen na specifika ruštiny jako slovanského jazyka při výuce českých studentů.
Osnova
  • Obsah
  • 1. Postkomunikační přístup ve výuce cizích jazyků (parametry, charakteristika žáka a učitele, podmínky).
  • 2. Kurikulární dokumenty (SERRJ, RVP pro gymnázia a střední školy) a výuka ruštiny (plánování, realizace).
  • 3. Výukové metody (výuka s podporou moderních technologií, projekt jako výuková metoda, řečové úlohy aj.).
  • 4. Maturita v ruštině (požadavky, typy úloh, hodnocení).
  • 5. Zařazení ruských reálií, dějin a literatury do výuky ruštiny na SŠ.
  • 6. Interkulturní aspekty ve výuce ruštiny.
  • 7. Hodnocení a tvorba učebních materiálů pro výuku ruštiny na SŠ.
  • 8. Reflexe vlastní výuky.
Literatura
    povinná literatura
  • ANNA PETRIKOVÁ. Vveděnije v didaktiku russkogo jazyka i mežkulturnuju kommunikaciju. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, 2013, 365 s. ISBN 978-80-555-0766-8. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Jarmila PIPEKOVÁ. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 141 s. ISBN 9788021054974. info
  • GALSKOVA, N. D. Teorija obučenija inostrannym jazykam. Lingvodidaktika i metodika. Moskva: Academia, 2006, 336 s. ISBN 5-7695-2969-5. info
Výukové metody
Skupinová práce, diskuze, workshop, mikrovýstupy studentů.
Metody hodnocení
Ukončení kurzu proběhne formou ústní zkoušky v ruském jazyce.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Vybrané studijní opory:
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.