PBB008 Úvod do pedagogického výzkumu

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
PBB001 Obecná pedagogika && PBB003 Základy sociální pedagogiky
Předpokladem zápisu je absolvování předmětů Obecná pedagogika (PBB001) a Základy sociální pedagogiky (PBB003)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz dává přehled o problematice pedagogického výzkumu. Umožňuje porozumět procesu empirického vědeckého přístupu k realitě. Ukazuje rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem ve všech jejich variantách a poskytuje porozumění přednostem a slabinám různých metodologických postupů ve výzkum, jejich validitě a reliabilitě. Studenti jsou po absolvování kurzu schopni kriticky posoudit vhodnost zvoleného výzkumného designu a zhodnotit relevanci výzkumu.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování kurzu schopni
- popsat jednotlivé výzkumé designy;
- plánovat proces empirického pedagogického výzkumu;
- kriticky posoudit vhodnost zvoleného výzkumného designu;
- zhodnotit relevanci výzkumu.
Osnova
  • Pedagogika jako sociální věda.
  • Současné trendy v pedagogickém výzkumu ve světě a v ČR.
  • Model empirické vědy.
  • Fáze empirického výzkumu.
  • Hypotézy, verifikace a falzifikace. Principy statistického testování hypotéz.
  • Operacionalizace konstruktů.
  • Měření, validita, reliabilita.
  • Výzkumné designy v pedagogice: reprezentativní výzkum, experiment, případová studie, akční výzkum, testování.
  • Teoretické metody výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 265 stran. ISBN 9788024713694. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
  • COHEN, Louis, Lawrence MANION, Keith MORRISON a Richard BELL. Research methods in education. 7th ed. New York: Routledge, 2011, xxii, 758. ISBN 9780415583367. info
    doporučená literatura
  • MAŇÁK, Josef, Štefan ŠVEC a Vlastimil ŠVEC. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, MU, 2005, 134 s. ISBN 80-210-3802-0. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 255 s. ISBN 80-7178-367-6. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, individuální seminární práce - projekt výzkumu.
Metody hodnocení
Test s otevřenými otázkami (70%), individuální seminární práce (30%)
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.