PSA_022 Educational psychology I

Faculty of Arts
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Tue 8:20–9:55 zruseno D21
Prerequisites (in Czech)
PSA_033 Emotion and motivation && PSA_019 Developmental Psychology II && PSA_034 Social Psychology II && PSA_039 Psychology of personality II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Educational psychology. Psychological laws regarding changes in subjects, effected by educational process. Students will be introduced into basic and latest knowledge of this special discipline with application of theory to practical settings of everyday learning, teaching, education and self-education.
Syllabus (in Czech)
  • PSA_022 Pedagogická psychologie I Tematické okruhy: 1. Pedagogická psychologie jako věda. Definice, předmět pedagogické psychologie (vývoj názorů na předmět pedagogické psychologie, užší a širší pojetí předmětu pedagogické psychologie). Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám (k obecné psychologii, vývojové psychologii, sociální psychologii, školské psychologii, pedagogice). Místo pedagogické psychologie v systému psychologických věd (pedagogická psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína, pedagogická psychologie jako speciální psychologická disciplína, pedagogická psychologie jako hraniční věda). Systém pedagogické psychologie (obecné otázky pedagogické psychologie, speciální otázky pedagogické psychologie – psychologie výchovy, psychologie vyučování a vzdělávání, léčebná a speciální pedagogická psychologie). 2. Metody pedagogické psychologie. Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti, psychologické testy, experimentální metody, sociometrie. Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní. 3. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka. - její význam, vedení dokumentace o žákovi, doporučená osnova k jejímu vypracování. Úskalí, která ohrožují přesnost či objektivitu posuzování a hodnocení žáka. 4. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína. Učení – pojem (učení v širším a užším pojetí); fáze procesu učení; křivka učení. Klasifikace druhů učení. 5. Psychologické teorie učení (pojetí učení) - asocianistické, konekcionalistické, behavioristické, neobehavioristické, kognitivistické, gestaltistické a jejich analýza. 6. Zákony učení. Zákon motivace (formy motivace; faktory ovlivňující motivaci k učení; programy rozvíjení motivace k učení). Yerkes-Dodsonův zákon. Zákon transferu (formy transferu; podmínky, které zefektivňují působení transferu; teorie transferu). Zákon opakování (cviku nebo frekvence) – funkce opakování, názory na funkci opakování v učení, vlastnosti efektivního opakování. Zákon zpětné informace (důsledku) – způsoby zpětných informací. 7. Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení. Činitelé související s učícím se jedincem; činitelé související se situací, v níž učení probíhá; činitelé související s učivem; činitelé související s osobností učitele. 8. Metody učení. Osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Spojení názorného vnímání, abstraktního myšlení a praktické činnosti při učení. Rozložení učiva, uležení, přeučení (over-learning), učení nahlas a potichu, metoda dílčí, celková a kombinovaná, metoda PQRST, individuální a skupinové učení, hypnopedie a sugestopedie, zvuková kulisa a její vliv na učení, doba vhodná k učení atd. Autoregulace učení. Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejich řešení. 9. Učební (studijní) styly. Vymezení, typologie, diagnostika a ovlivňování studijního stylu. 10. Tvořivost a její rozvíjení. Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu. 11. Nadané děti – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Literatura (základní): Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK – vyd. Karolinum ve spol. s nakl. a vyd. H+H 1993. Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001. Dařílek, P., Kusák, P.: Pedagogická psychologie. Část A,B. Olomouc, Univerzita Palackého 1998, 2001. Ďurič, L., Bratská, M. a kol.: Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník. Bratislava, SPN 1997. Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava, SPN 1988, 1990, 1991. Ďurič, L., Štefanovič, J. a kol.: Psychológia pre učitelóv. Bratislava, SPN 1973, 1977. Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, UK – nakl. Karolinum 1998. Vágnerová, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK – nakl. Karolinum 2005. Literatura (doporučená rozšiřující): Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha, Portál 1997, 2003. Hrabal, V., st., Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK – nakl. Karolinum 2002. Hříbková, L.: Nadání a nadaní. Praha, Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta 2005. Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků. Praha, Grada Publishing 2005. Laznibatová, J.: Nadané dieťa – jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava, Iris 2001. Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha, Portál 1999. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995. Mietzel, G.: Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczyciely. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2003. Nelešovská, A.: Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha, Grada Publishing 2005. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha, Portál 1995, 1998, 2001, 2003. Sternberg, R.J., Williams, W.M.: Educational Psychology. Boston, Allyn and Bacon 2002. Tausch, R., Tausch, A.M.: Erziehungspsychologie. Begegnung von Person zu Person. Göttingen, Bern, Toronto, Seattle: Hogrefe 1998. Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
Literature
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • DAŘÍLEK, Pavel and Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
  • KUSÁK, Pavel and Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • ĎURIČ, Ladislav and Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
  • ĎURIČ, Ladislav and Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
Assessment methods (in Czech)
typ výuky: přednáška a seminář, ukončení: kolokvium, požadavky k ukončení: u prezenčního studia aktivní účast na seminářích (min. 80 %), u kombinovaného studia aktivní účast na konzultacích, u obou forem studia znalostní test
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Autumn 2001, Spring 2002, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/PSA_022