PSA_035 Educational psychology II

Faculty of Arts
Autumn 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
each even Wednesday 12:00–13:40 D21
  • Timetable of Seminar Groups:
PSA_035/01: each even Monday 14:00–15:40 C51, A. Slezáčková, Z. Stránská
PSA_035/02: each odd Monday 14:00–15:40 C51, A. Slezáčková, Z. Stránská
Prerequisites
PSA_0SZ Comprehensive Examination && PSA_022 Educational psychology I
PSA_022 Educational psychology I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Educational psychology: Psychological laws regarding changes in subjects, effected by educational process. Students will be introduced into basic and latest knowledge of this special discipline with application of theory to practical settings of everyday learning, teaching, education and self-education.
Syllabus
  • 1. Methods of diagnostics of the pupils: pedagogical diagnostics. Using methods of Educational Psychology for elaboration of Pedagogical-psychological characteristics of a pupil. Ethical aspects of pedagogical diagnostics.
  • 2. Relationships between teachers and pupils and their formation. Components represented in the relationship between the teacher and the pupil. The factors of the teacher's relationship with the pupil. Teacher attitudes and expectations towards pupils. The factors of the pupil's relationship to the teacher.
  • 3. Pedagogical communication. Rules of pedagogical communication. Forms of communication: verbal, non-verbal, communication by action. Psychological aspects of communication between teacher and student, teacher and parents.
  • 4. Special child in class - issues of integration, inclusion, specific needs, nationality and ethnicity. Integration of children of foreigners in the Czech school. Bilingualism.
  • 5. School stres, effective coping strategies. Pupil perception and assessment of school stress, coping with school load, factors facilitating and complicating coping. Types of pupil coping with school stress situations.
  • 6. Psychological analysis of the educational difficulties of pupils. Lying, cheating, theft, truancy, risky behavior.
  • 7. Psychological aspects of active teaching methods. Practical demonstrations of procedures, games and exercises. Borednom at school.
  • 8. Alternative education. Waldorf School, Montessori School, Dalton Plan. Other alternative approaches to education.
  • 9. Mobbing as a negative phenomenon at school. Prevention, diagnosis, intervention.
  • 10. Current issues and latest findings of pedagogical-psychological research.
  • 11. New approaches in education: Practical interventions and programs of positive education.
Literature
    required literature
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • GILLERNOVÁ, Ilona and Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 247 stran. ISBN 9788024734729. URL info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 150 s. ISBN 9788073672461. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. and Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
  • BOURCET, Stéphane and Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě... : praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Vančurová. 1. vydání. Praha: Albatros, 2006, 71 stran. ISBN 8000015528. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
    recommended literature
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • ĎURIČ, Ladislav and Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • DAŘÍLEK, Pavel and Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
  • KUSÁK, Pavel and Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
  • Bartoňová, M. & Vítková, M. (2015). Inkluze ve školách jako interdisciplinární problém. Brno: Muni Press.
  • Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, Jan and Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu (The Ethical Code of Czech Educational Sciences and Research). Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, vol. 19, No 2, p. 89-105, 12 pp. ISSN 1211-4669. Fulltext info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 9788073676476. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • AUGER, Marie-Thérèse and Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
    not specified
  • ĎURIČ, Ladislav and Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
Teaching methods
Lectures, seminars, class discussions, practical exercises.
Assessment methods
Lectures and seminars. Admission conditions: 80% seminar attendance, term paper „The educational, behavioral, and psychological characteristics of a pupil“. The course is closed by written test and oral exam (Educational psychology I and II). Type of completion: written test, oral examination, seminary work.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2018/PSA_035