ZSVPP02S Pedagogická praxe II pro dvouoborové studenty

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Předpoklady
ZSVPP01S Pedagogická praxe I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět je určen pouze pro studenty s imatrikulací od 2021.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci Praxe II jsou nadále řešeny propedeutické cíle, které jsou chápány jako determinanty pro cíle oborově didaktické, ale ve větší míře jsou již řešeny cíle oborově didaktické.
Pro Pedagogickou praxi II jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle:
•Studenti utvářejí a prohlubují svá sebepojetí učitele.
•Studenti jsou schopni s jistotou reflektovat svoji praxi.
•Studenti dokáží vyhodnotit, jaké didaktické dovednosti v rámci praxe rozvinuli a jakým způsobem.
Výstupy z učení
(1) Oblast utváření sebepojetí učitele
Student reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory.
(2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení
Student dokáže vyhodnotit, zda se mu ve třídě daří udržovat podmínky pro učení.
Student dokáže zhodnotit, zda se mu daří individualizovat výuku s ohledem na potřeby žáků ve třídě.
(3) Oblast didaktická
Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.
Student dokáže nastavit, jaké bude získávat důkazy o učení na základě nastavených didaktických cílů.
Student vyhodnocuje, jaký typ hodnocení se hodí pro různé žákovské výsledky učení.
Student umí poskytnout formativní hodnocení.
Student dokáže provést didaktickou transformaci obsahu.
Student dokáže ve výuce uplatňovat a kombinovat různé didaktické formy a metody tak, aby se jednalo o metody a formy, které nejvíce intenzifikují učení každého z žáků.
Osnova
  • 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele.
  • 2. Příprava, realizace a hodnocení výuky s ohledem na potřeby jednotlivých žáků a vytváření příležitostí k učení.
  • 3. Důkazy o učení žáků a jejich hodnocení.
  • 4. Formativní hodnocení.
  • 5. Didaktická transformace obsahu.
  • 6. Didaktické metody a formy specifické pro výuku předmětu dle aprobace a jejich využití.
Výukové metody
Pedagogická praxe II je druhá ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. Metody uplatněné v rámci Pedagogické praxe II jsou následující:
náslech vyučovacích hodin dle aprobace studentů, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe.
Časová dotace činností:
12 hodin náslechů v předmětu dle aprobace, nejlépe ve třídě, kde budou studenti sami vyučovat + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem
12 hodin vlastní výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
8 hodin tandemové výuky + 4 hodiny její reflexe s provázejícím učitelem
28 hodin dalších činností přímo ve škole (např. seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení; případně vedení vlastní výuky či výuky v tandemu s učitelem) ad
Metody hodnocení
https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe
Podmínky ukončení předmětu:
- Studující se obrátí na provázejícího učitele / provázející učitelku (dále PU) v požadovaném termínu (do týdne od obdržení kontaktu od manažerky praxí)
- Studující PU představí, které profesní kompetence chce během praxí rozvíjet
- Studující si ve spolupráci s PU vytváří plán činností, které bude v průběhu praxe realizovat. Plán koresponduje s povinnou dotací pro danou praxi, včetně reflexe praxe
- Studující s oporou o důkazy a ve spolupráci s PU průběžně vyhodnocuje svůj pokrok. V návaznosti na to vyplní sebe/hodnoticí nástroj
- Studující chodí na praxe v domluvených termínech a včas
- Studující se během praxí chová v souladu se školním řádem a dalšími vnitřními předpisy
- Studující dodržuje pravidla, která si na počátku praxe domluví s PU
- Studující ve spolupráci s PU pravidelně reflektuje svoji praxi
- Studující je PU pozitivně hodnocen v sebe/hodnoticím nástroji. PU i OD potvrzují, že studující projevil snahu a profesně se rozvíjel
- Studující se během praxe snaží o maximální rozvoj žáků, na jejichž výuce se podílí
- Studující si na začátku praxe ve spolupráci s oborovým didaktikem / oborovou didaktičkou (OD) stanoví, které profesní kompetence bude rozvíjet
- Studující odevzdá vyplněný a PU potvrzený výkaz činností, které během praxe realizoval
- Studující poctivě vypracuje a včas odevzdá požadované podklady dokumentace (portfolio, reflektivní deník, sebe/hodnoticí nástroj, eventl. protokol o přijetí studenta na praxi)
- Pokud se v průběhu praxe objeví bariéry pro výkon praxí, studující včas kontaktuje OD a manažerku praxí
Informace učitele
Studenti si tento předmět zapisují ve 3. semestru studia. Ve stejném období absolvují také Reflektivní seminář II, v jehož rámci budou reflektována témata související s praxí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.