PSA_053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 16:40–18:15 zruseno C21
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Program II cyklu, předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: Metodologie I,II, Základy psychodiagnostiky, Vývojová psychologie; navazuje na předmět Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast a zpracování závěrečné práce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v teoretickém přehledu; a také z části praktickou zkušenost s metodami, které jsou v diagnostice těchto věkových skupin užívány nejčastěji. Předpokládá se znalost témat a literytury předmětů Základy psychodiagnostiky, Vývojová psychologie, navazuje na předmět Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast, referáty o diagnostických metodách, se kterými se studenti již prakticky setkali /např. v rámci praxí a stáží, účasti ve výzkumných projektech atd./ a zpracování závěřečné práce v rozsahu nejméně tří stran.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky Klasifikace psychodiagnostických metod Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů Testové metody: vývojové testy inteligenční testy a soubory testy speciálních schopností, znalostí a dovedností neuropsychologické soubory a metody projektivní metody kresebné techniky dotazníky objektivní testy osobnosti posuzovací škály Psychologická dokumentace a psychologický nález Demonstrace nejčastěji používaných metod
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 398 s. ISBN 8071691682. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Marie VÁGNEROVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1991, 359 s. ISBN 80-201-0131-4. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • Příručky k testům
Metody hodnocení
Zkouška je ústní. Před vykonáním zkoušky studenti odevzdají seminární práci /v rozsahu nejméně tří stran, nebo písemný zápis předneseného referátu/: Mohou si zvolit zaměření: - praktické: popíší osobní zkušenost s některou z metod psychodiagnostiky dětí a dospívajících, se kterou se prakticky setkali, včetně teoretického zařazení, administrace, vyhodnocení, interpretace výsledků; i včetně uvedení literatury n e b o - teoretické: na základě studia literatury se budou v širším rozsahu věnovat některé diagnostické metodě, nebo okruhu diagnostických metod; včetně uvedení literatury
Informace učitele
Poslední úprava 22.5.2007, mgr. Tatjana Bláhová
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.