PSA_053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Tatjana Bláhová (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 17:30–19:05 C34
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Program II cyklu, předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 038, PSA 020 - Metodologie I,II, PSA 019, PSA 036 - Vývojová psychologie I, II; navazuje na předmět PSA 023 Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast a zpracování závěrečné práce
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v uceleném teoretickém přehledu; a částečně také základní praktickou zkušenost s metodami, které jsou v diagnostice těchto věkových skupin užívány nejčastěji. Očekává se aktivní účast včetně referátů o diagnostických technikách, se kterými se frekventanti již prakticky setkali (např. v rámci praxí a stáží, účasti ve výzkumných projektech atd.). Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - teoretické orientace v aktuálně dostupných psychodiagnostických nástrojích pro věkovou skupinu dětí a dospívajících - adekvátně volit diagnostické metody pro základnější výzkumné nebo diagnostické účely - porozumět výsledkům a závěrům zvolených testů nebo metod - na základě užitých technik vytvářet základní hypotézy diagnostických závěrů.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky Klasifikace psychodiagnostických metod Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů Testové metody: vývojové testy, inteligenční testy a soubory, testy speciálních schopností, znalostí a dovedností, neuropsychologické soubory a metody, projektivní metody, kresebné techniky, dotazníky. objektivní testy osobnosti, posuzovací škály. Psychologická dokumentace a psychologický nález. Demonstrace nejčastěji používaných metod.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • Příručky k testům
Výukové metody
Výuka probíhá jednou týdně po dobu semestru: přednáška, referáty, diskuse, demonstrace diagnostických metod.
Metody hodnocení
Zkouška je ústní, před zkouškou jsou studenti povinni odevzdat písemnou práci (uznává se i písemné zpracování referátu presentovaného v průběhu semestru) v rozsahu nejméně tří stran. Zaměření práce může být: - praktické: popis osobní zkušenosti s diagnostickou metodou (odpovídající věkové skupiny), včetně teoretického východiska, popisu administrace, vyhodnocení, interpretace, osobní reflexe a uvedení literatury. - teoretické: rozpracování zvolené diagnostické metody nebo skupiny diagnostických metod v širším rozsahu na základě studia literatury (teoretická východiska, popis techniky, administrace, vyhodnocení, diagnostický potenciál), včetně uvedení literatury.
Informace učitele
U zkoušky bude požadována také znalost diagnostických metod uvedených v ISu - Studijní materiály. Poslední změna provedena 16.5.2012, T. Bláhová Seminární práci je nutno odevzdat do Odevzdávárny předmětu v ISu nejméně 10 dní před zkouškou a zároveň v písemné podobě přinést s sebou ke zkoušce.
Další komentáře
Studijní materiály
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.