PSB_83 Seminář Rogerianského přístupu

Filozofická fakulta
podzim 2003
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 9:10–16:35 bílá lab.
Předpoklady
PSA_0SZ SZ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teoreticko-praktický seminár; seznamuje prístupem zamereným na cloveka. Zakladatelem tohoto humanistického prístupu v psychoterapii a poradenství (jakoz i v tzv. encountrových skupinách a pri supervizi) je americký psycholog C.R.Rogers. V prubehuhu kursu má student moznost poznat tento prístup na základe vlastních zkuseností ve skupine, dále pri práci s klienty, jakoz i v oblastech souzití rodiny, v zamestnání, ve skolství i jinde.
Osnova
  • 1. blok: Seznámení s prístupem zamereným na cloveka a historický vývoj smeru. Klícové pojmy terapeutického vztahu a procesu (Rogersovské promenné - disposice): akceptace (positive regard), empatické porozumení, autenticita. Problémy techto promenných. Podmínky procesu. Prubeh poradenského sezení, indikace pro psychoterapii.Konkrétní práce ve skupine, skupinový proces, jeho zacátek a vývoj. 2. blok: Skupinový proces. Základní teoretické pojmy psychických procesu podle C.Rogers: Self, inkongruence, introjekce, podmínky hodnocení, organizmická zkusenost, cizí zkusenost, aktualizacní tendence, fully functioning person. Spojitost s teoriemi L.S.Vygotského. Resení konfliktu ve skupine;. Demonstrace terapeutického rozhovoru. 3. blok: Skupinový proces. Aplikace smeru v jiných odvetvích: skolství, management, rodina, výchova, pedagogika. Spojitost prístupu zamereného na cloveka s emocionální inteligencí. Ukázka práce C.Rogerse a R.Tausche na videu (v nemcine) je mozná. Shrnutí zkuseností z výuky.
Literatura
  • NYKL, Ladislav. Psychologische Kontexte in der C. Rogers' Psychotherapie - das Selbst im Mittelpunkt der Persönlichkeitstheorie : Vergleich zum Behaviorismus und der Psychoanalyse (Montč.). [Wien]: Virya, 2000, 112 s. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie :[směry, metody, výzkum]. Vyd. 3., dopl. Praha: Portál, 2000, 392 s. ISBN 80-7178-414-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • VYMĚTAL, Jan. Rogersovská psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996, 208 s. ISBN 80-202-0605-1. info
Informace učitele
http://members.aon.at./nykl/
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2001, podzim 2004, podzim 2005.