PSB_83 Seminář Rogerianského přístupu

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ladislav Nykl, Ph.D. (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
každý lichý pátek 9:10–17:00 C51
Předpoklady
PSA_0SZ SZ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teoreticko-praktický seminář seznamuje s přístupem zaměřeným na člověka. Zakladatelem tohoto humanistického přístupu v psychoterapii a poradenství, jakož i v tzv. encountrových skupinách a při supervizi je nejpopulárnější americký psycholog C.R.Rogers. V průběhuhu kurzu má student možnost poznat tento přístup na základě vlastních zkušeností ve skupině a porozumět tak práci s klienty, jakož i zlepšené komunikaci a vztahům v oblastech rodiny, zaměstnání, školství i jinde.
Osnova
  • 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka a historický vývoj směru. Klíčové pojmy terapeutického vztahu a procesu (Rogersovské proměnné - disposice): akceptace (positive regard), empatické porozumění, autenticita. Problémy těchto proměnných. Podmínky procesu. Průběh poradenského sezení, indikace pro psychoterapii. Konkrétní práce ve skupině, skupinový proces, jeho začátek a vývoj. 2. blok: Skupinový proces. Základní teoretické pojmy psychických procesú podle C.Rogers: self, inkongruence, introjekce, podmínky hodnocení, organizmická zkušenost, cizí zkušenost, aktualizační tendence, fully functioning person. Spojitost s teoriemi L.S.Vygotského. Řešení konfliktu ve skupině;. Demonstrace terapeutického rozhovoru. 3. blok: Skupinový proces. Aplikace směru v jiných odvětvích: školství, management, rodina, výchova, pedagogika. Spojitost přístupu zaměřeného na člověka s emocionální inteligencí. Ukázka práce C.Rogerse a R.Tausche na videu (v němčině) je možná. Shrnutí zkušeností z výuky.
Literatura
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Therapeut und Klient : Grundlagen der Gesprächspsychoterapie. Edited by Wolfgang M. Pfeiffer, Translated by Ute Seeßlen. 14. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 234 s. ISBN 3596422507. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Die nicht-direktive Beratung. Translated by Erika Nosbüsch. 9. Aufl. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999, 359 s. ISBN 3596421767. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Der neue Mensch. Translated by Brigitte Stein. 6. Aufl. Stuttgart: Klett-Cotta, 1997, 209 s. ISBN 3608952306. info
  • VYMĚTAL, Jan. Rogersovská psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996, 208 s. ISBN 80-202-0605-1. info
Metody hodnocení
Podzimní semestr akad. r. 2005/6. Bloková výuka 3 x za semestr, celk. 30 vyuč. hodin. Učebna C51 Termíny: pátek a sobota (4.11.,5.11.,12.11.) od 9.00 do 17.00 hod. Závěrečný pohovor: dne 7.1. 2006 - skládá se z vlastního hodnocení (co jsem přispěl(a) ve skupině), zhodnocení písemných prací a závěrečného zhodnocení lektorem. Max. počet = 20. Kurz probíhá v rámci procesů encontrových skupin podle C.Rogerse. Před začátkem semináře se doporučuje prostudovat knihu Encountrové skupiny. Podmínkou udělení je minim. 75 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře (stačí jedna kniha od C. Rogerse). Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran volně zvoleného tématů výuky a dané originální literatury od C. Rogerse nebo překladu. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí též dvě jiné písemné práce. Práce mohou být vypracovány týmově (tým 2 až 3 studenti), práce pak obsahuje ca 10 stran.
Informace učitele
http://members.aon.at./nykl/
Doporučuji si před seminářem přečíst knihu "Carl Rogers on Encounter Groups", existuje také v němčině a ve slovenštině. Kniha je v knihovně, nelze ji ale do seznamu literatury přiřadit - jedná se o chybu v systému. Dr. Mgr. Ladislav Nykl, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2001, podzim 2003, podzim 2004.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2005/PSB_83