PAN110 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání I

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 19:10–20:45 L11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na problematiku využití multimediálních výukových programů ve vzdělávání. Multimediální programy jsou nahlíženy v obecné rovině nejen jako výukové pomůcky či prostředky ve škole, ale i v jiných formách vzdělávání a učení. Východiskem pro úvahy o možnostech (a omezeních) využití těchto moderních pomůcek je zejména evaluace jednotlivých multimediálních programů. Studenti používají v rámci svých seminárních projektů různých evaluačních technik, aby dokázali co nejpřesněji identifikovat vlastnosti daného výukového programu. Sekundárním cílem je pak zpřesňování a rozvoj evaluačních technik.
Osnova
  • Úvod do problematiky (zdroje, vymezení tématu apod.) Moderní výukové prostředky (didaktická technika) a jejich využití ve výuce ICT ve vzdělávání (obecně-teoretický pohled) ICT ve škole a školním vzdělávání a v práci učitele ICT ve vzdělávání dospělých Výzkum v oblasti ICT
Literatura
  • ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005, s. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. info
Výukové metody
vysvětlení zadání seminárních projektů (projektová výuka); společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
ADELSBERGER, H., H., COLLIS, B., PAWLOWSKI, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. BAUMGARTNER, P., PAYR, S. Lernen mit Software. Innsbruck, Wien, München 1999. GRIMUS, Margerete. eLearning eTeaching eDucation. Ein Aspekt einer neuen Lernkultur. Brno Wien: Paido, 2003. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. HENDRICKS, W. Neue Medien in der Sekundarstufe I und II: Didaktik, Unterrichtspraxis. Berlin 2000. HLADIŠ, Petr. Knihovna volně šiřitelných výukových programů. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta informatiky, 2001. Diplomová práce. KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. MAREŠ, Jan, ČIŽINSKÝ, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. SKALKOVÁ, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. ZOUNEK, Jiří. Multimédia a škola. Pomáhají multimédia při výuce? Computer, 2001, roč. 8, č. 23, s. 6 - 8. ZOUNEK, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno 2002. s. 61-73. PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýza edukačního média. Brno: Paido, 1998. HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii I. [cit. 2000-09-08]. Dostupný z: . HAUSNER, Milan. Metody pro práci s multimédii II. [cit. 2000-09-11]. HLADIŠ, Petr. Jak poznáme dobrý výukový program? [cit. 2000-11-27].
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2016.